Ekonomická funkce rodiny
Tato funkce vytváří materiální podmínky pro funkce ostatní. Rodiče, pokud chtějí zabezpečit rodinu, jsou nuceni (často oba) jít do zaměstnání brzo po narození dítěte. Zaměstnání obírá rodiče o čas, který by mohli věnovat své rodině a dětem, ale na druhé straně bývají děti zaměstnaných rodičů pracovitější a více samostatné. Děti zaměstnaných rodičů častěji vykonávají domácí práce, starají se o své sourozence. Zaměstnanost rodičů může mít tedy i negativní účinek. Rodiče přicházejí domů unavení a nervózní, což má vliv na emoční funkci rodiny. Nepravidelná kontrola dítěte se může projevit i ve školním prospěchu. Nejeden prvňáček, který byl ponechán svému osudu po vyučování, skončil potulováním po městě. Nezřídka se jich ujmou žáci s negativním vlivem, občas tyto děti (které hledají emoční náhradu za rodiče) skončí i různých bandách, tlupách aj.
Biologická funkce rodiny
Úkolem rodiny je vychovávat potomstvo, k tomu patří i zplození. Dítěte či dětí – to závisí také na ekonomické situaci rodiny, tj. na možnostech rodičů materiálně zajistit plnění všech ostatních funkcí rodiny. Je známo, že i plnění výchovných funkcí v rodině se liší počtem dětí v rodině a ochotou (i schopností) postarat se o dítě. V rodině, kde je dětí více, se dítě učí od útlého věku přizpůsobovat druhým. Děti mezi sebou často kvalitativně kopírují vztah rodičů. V takové rodině mohou také vznikat konflikty, které musí řešit rodiče. Přitom může dojít k různým nedorozuměním v hodnocení situace a křivdám vzhledem k některému z dětí, což může mít za následek nedobré vztahy mezi sourozenci v dané chvíli nebo v budoucnu.
Tyto problémy u rodiny s jedním dítětem nejsou, ale i tento model může mít z hlediska vývoje dítěte svá rizika. Takové dítě se vyvíjí většinou mezi dospělými jedinci. Je středem zájmu a rodiče mu plní všechna jeho přání. Není těžké si na tuto starostlivost a někdy až rozmazlenost zvyknout. Takové dítě bývá pohodlné, nesamostatné. Později v kolektivu žáků má problémy se zařazením do skupinových vztahů. Někdy se stává, že takovéto dítě, které je neustále ubezpečované o své výjimečnosti (a mnohdy je vyspělejší v mnoha oblastech), vyžaduje zvýšenou pozornost i ve škole. Potom může mít blízko k despotizmu a sobectví. Jistě – takové vlastnosti nemusí mít všichni jedináčci a naopak - mohou to být děti z vícedětných rodin. Jde tady ale o vyšší riziko takového vývoje dítěte.
Žádné komentáře:
Okomentovat