Alternativní školy
V dnešním pojetí školy lze vystopovat různá paradigmata školy. Jsou v podstatě tři:
škola běžná, tradiční,
škola alternativní či inovativní (je otázkou, zda u inovativní nejde spíše o typ školy běžné, ale reformované).
Třetím typem je spíše typ z oblasti teorie – descholarizace, odškolnění (srovnej kap. Teorie konfliktu –Illich)
O řešení některých rozporů či možných dopadů negativních socializačních vlivů se se střídavými úspěchy pokoušeli a stále pokoušejí různí reformní pedagogové (např. samostatnost při organizování školy a výuky, ustanovení školního rozvrhu, učebního plánu, učebnic, školní architektury, metod výuky ...). Mezi významné příklady těchto snah patří např. Jenský plán, Daltonský plán, Waldorfská škola, Freinetova francouzská škola, pedagogika M.Montessori, stejně jako dnes rozmanité „svobodné a alternativní školy”.
O co tyto alternativní školy usilují? Podívejme se na některé záměry alternativních škol i na jejich kritiku.
Žádné komentáře:
Okomentovat