• Podle křestního jména (Garwood a McDavid, 1975)
Závěry tohoto výzkumu ukazují, jaký vliv může mít na školní socializaci taková zdánlivá maličkost, jako jsou křestní jména žáků. Všichni žáci se jménem David byli učiteli považováni za jedince s takovými vlastnostmi jako je silný, chytrý, moudrý, aktivní, společenský, seriózní, mužný a impulzivní. Mezi žádoucí jména podle této studie patří Gregory, James, Jeffrey, John, Jonathan, Patrick, Richard a Thomas. Stejní učitelé však považovali jedince se jménem Harold za pasivní, slabé, náladové, nespolečenské, chladné. Jako neoblíbená se ukázala jména Bernard, Darell, Donald, Horace, Jerome, Maurice, Samuel. Tento výzkumu ukázal, že chlapci s „žádoucími” jmény byli na žebříčku jak školních výsledků, tak sebehodnocení výrazně výše nežli žáci s „neoblíbenými“ jmény. Tyto výsledky byly zaznamenány i tehdy, pokud učitelé hodnotili práce, které byly spojeny s „žádoucími“ či „neoblíbenými“ jmény. Jde o další důkaz předsudků učitelů v jejich každodenní práci.
• Podle rukopisu a fyzické přitažlivosti (Bull a Stevens, 1976)
Výzkum byl realizován na Open University v Londýně, která je jedním z největších zařízení tzv. distančního studia v Evropě. Sledována byla práce tutorů, to jak posuzují a známkují eseje studentů. Obsah esejí byl vždy stejný, ale byly učitelům – tutorům předkládány v různém zpracování – rukopisném či strojopisném – a současně byly k eseji vždy přiloženy fotografie údajných autorů. Výzkum prokázal velké rozdíly mezi hodnocením a skutečnou kvalitou textu. Nejlepšího hodnocení za „styl” dosáhla esej psaná strojem, jejíž údajnou autorkou byla nejatraktivnější žena. Nejvyšší hodnocení za „talent” získala esej psaná krásným úhledným písmem a krásnou ženou, nejhůře skončila esej psaná stejným písmem, ale neatraktivní ženou. Pokud se učitelé na základě fotografií fiktivních autorů domnívali, že se jedná o práce mužů, bylo nalezeno v hodnocení jen málo rozdílů ovlivněných tím, zda se jednalo o rukopis či strojopis či fyzickou přitažlivostí údajných autorů.
Žádné komentáře:
Okomentovat