Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Finanční možnosti jednotlivých rodin se však neodrážejí jen v oblečení žáků

Finanční možnosti jednotlivých rodin se však neodrážejí jen v oblečení žáků. Škola pořádá v průběhu roku akce, které do rozpočtu rodiny zasáhnou: plavání, divadelní představení, školní výlet, škola v přírodě nebo lyžařský kurs, atd.. V minulosti bývalo samozřejmostí, že společných kulturních akcí pořádaných školou se účastnily všechny děti. Vstupné bylo spíše symbolické, účast se chápala jako povinná. O důvodech, proč tomu tak bylo, můžeme diskutovat. Faktem zůstává, že děti i z toho nejméně sociokulturně příhodného prostředí slyšely koncert vážné hudby, prohlédly si nějakou stavební památku atd. Smutná je finančně motivovaná neúčast dítěte na větších společných akcích školy, jakými jsou škola v přírodě či lyžařský kurs. Tyto pobyty silně třídu stmelují a nabízejí i méně výrazným osobnostem v žákovském kolektivu možnost projevit se i tam, kde běžné vyučování nevytváří dostatečný prostor.
V dotazníku uvedlo 10,2 % dětí, že kvůli finanční situaci rodiny nemohly jet na školní výlet či školu v přírodě. Učitelé by měli dbát na to, aby jimi zvolené ubytovací zařízení bylo cenově dostupné většině, ideálně pak všem dětem.
Když se podíváme na výsledky průzkumu, pak můžeme konstatovat, že majetkové rozdíly mezi dětmi nejsou ještě natolik výrazné, jak se domnívali zadavatelé. Krajní hodnoty na obou pólech uvádělo v součtu pouhých 6 % dětí. Faktem nicméně zůstává, že děti jsou si těchto diferencí vědomy, a pokud žák klesne pod úroveň obecně přijímaného standardu, stává se terčem posměchu okolí. Rodiče by proto měli alespoň v hrubých rysech sledovat, např. v neformálním rozhovoru s dítětem, ale třeba i pozorováním jeho kamarádů, jaký je tento standard ve škole, kterou dítě navštěvuje. Pokud to nepředstavuje výraznou finanční zátěž rodiny, pak je, myslím, na místě, snažit se dítěti tento standard poskytnout. Je dobré vědět, co všechno se může stát předmětem hodnocení žákovského kolektivu. Např. 4 % respondentů - žáků v dotazníku uvedlo, že se jim spolužáci posmívali za jejich příliš skromnou svačinu.

Žádné komentáře:

Okomentovat