Majetkové rozdíly dětí
Konkrétních problémů, které vznikají na rozhraní primární a sekundární socializace, je jistě mnoho. V České republice po společensko politických změnách v 90. letech 20. století došlo i ke změnám v ekonomických podmínkách mnohých rodin. To, že dochází k tzv. rozevírání nůžek v příjmech rodin, můžeme vidět i ve škole, kde lze rozpoznat děti z bohatších a děti z chudších rodin. Lze tedy říci, že se v současné době stále více začínají projevovat majetkové rozdíly mezi jednotlivými rodinami a tím i mezi jednotlivými žáky ve školním prostředí.
Napadají nás otázky: Jak děti samy tyto rozdíly vnímají? Nakolik je moudré snažit se zlepšit finanční situaci rodiny omezováním některých požadavků dětí?
V roce 1999 byl proveden výzkum na toto téma. Tento výzkum zveřejnil Kukal (1999) z nakladatelství Portál i na stránkách internetu. Výzkum je zajímavý i tím, že může být inspirací pro podobné výzkumy a závěrečné práce studentů z předmětu sociologie výchovy. Proto se budeme výsledkům tohoto výzkumu věnovat podrobněji.
Výzkumný vzorek byl 147 žáků základních škol (78 dívek a 69 chlapců) ve věku 12 a 13 let. Jednalo se o žáky ze školy na malém městě (do 3000 obyvatel), ze škol v okresních městech a z Prahy (v Čechách i na Moravě, z okresů s mírou nezaměstnanosti kolem 1 % až po okresy s mírou nezaměstnanosti přesahující 9 %).
Žádné komentáře:
Okomentovat