Dětství
Pokusme se v této části kapitoly vymezit, co to je dětství. I když i tento problém by vydal za samostatnou monografii. Je to věkové období, kde se překrývají působení dvou základních socializačních institucí – rodiny a školy.
Dětství je název pro období života člověka od narození do nástupu puberty. Podmínky ovlivňující tento úsek života se průběžně mění, je obtížné je jednoznačně definovat a popsat, zachytit však lze určité tendence (české, nebo spíše tendence vyspělé Evropy), i když jistě nejde o konečný výčet:
Osamělost dětí
Stále větší část domácností je bezdětných, mezi těmi s dětmi převažují domácnosti s jedním dítětem. Stoupá počet osaměle vychovávajících matek a otců. Na jedné straně to pro mnoho dětí znamená zvýšenou lásku a pozornost, ale na druhé straně to však často zvýší očekávání a naděje ze strany rodičů. Na jedné straně mizí rozpory typické pro vícedětné rodiny, na straně druhé klesá možnost získání sociálních zkušeností a rostou pocity izolovanosti a osamělosti. Tato situace v sobě skrývá řadu možných následků: trvalé zahledění se do sebe typické pro „jedináčky“, přílišná agilnost na mnoha polích, ale také sebeuvědomění sebe sama vyplývající z více partnerského stylu výchovy (větší podíl rodin, jejichž výchovný styl je orientován na rozvoj osobnosti dítěte). S osamělostí může souviset i to, že se životní prostor často zúží na bytovou jednotku, dům, nebo možná ještě školu. Děti hledají místa, kde se setkávají s cílem uspokojovat své potřeby dětství – nákupní střediska, multikina atd. V podstatě tráví svůj čas velmi konzumně na základě reklam a trendů.
Žádné komentáře:
Okomentovat