Součástí těchto přístupů je např. i pojem skrytého kurikula (název jedné z kapitol tohoto textu). Zmínit můžeme například knihu Ivana Illicha Odškolnění společnosti, která jediná od tohoto autora vyšla doposud česky. V této knize autor ostře kritizuje školu a požaduje její radikální likvidaci. Podle jeho názoru jsou školy ve společnosti vším jiným, jenom ne místem vzdělávání. Možnou změnu této situace vidí ve společnosti odškolněné, ve které je škola nahrazena jinou formou. Jedná se dnes o již klasické dílo z oblasti sociologie výchovy a tyto teorie autor v knize rozvíjí také na pozadí skrytého učebního plánu. Samozřejmě ne všichni sociologové, kteří se dívají na svět očima konfliktu, jsou takto radikální.
Společnost bez škol (odškolněná společnost) boří všechny do této doby známé stereotypy v pohledu na školu. Ti, kteří jsou s Illichem zajedno, negují všeobecné přesvědčení, že vzdělání jednotlivce je především výsledkem vyučování ve škole, že zvyšování počtu škol přispívá k růstu kvality vzdělání, že škola je schopna nivelizovat sociální nerovnosti apod. V souladu s tím Ivan Illich doporučuje vznik tzv. vzdělávacích sítí (learning webs), které by zahrnovaly:
Pro každého dostupné sítě knihoven, muzeí, pracovních dílen atd.
Centra výměny informací a zkušeností mezi učícími se a jinými, které to zajímá.
Setkání vzdělávajících se osob v určité oblasti ohlašované v masmédiích.
Průběžné publikování registru učitelů – instruktorů, kteří by mohli podat informace v určitých oblastech vzdělávání.
Žádné komentáře:
Okomentovat