Athény
Proti zemědělské Spartě byly Athény bohatým obchodním centrem. Měly vlastní přístav Peiraieus. Obchodovaly se Středomořím – s Malou Asií, Egyptem, Fénicií.
Sociální struktura společnosti :
- rodová pozemková šlechta,
- finanční aristokracie,
- démos, svobodní drobní řemeslníci, obchodníci, zemědělci,
-otroci, tvořili 80% obyvatel, byli soukromým majetkem.
V 5. století př.n.l. se aristokratické zřízení změnilo na otrokářskou demokratickou republiku. V čele státu stanuli představitelé obchodních vrstev, z nichž pocházeli státníci Kleisthenes a Periklés, kteří provedli demokratické reformy.
Výchovný systém v Athénách
Cíl výchovy : kalokagathia, ideál krásy a dobra, pokus o syntézu výchovy tělesné, rozumové,
mravní a estetické.
Fyzická práce byla nedůstojná pro svobodné občany, byla pouze pro otroky a chudé obyvatelstvo.
Organizaci athénské výchovy vytvořil v 6. století př.n.l. Solón takto:
Do sedmi let byly děti doma pod dozorem chův a učených otroků. Obsahem jejich činnosti byla hra s kostkami, s míčem, lepení, vyřezávání, vystřihování, pravidla slušného chování, pohádky, mýthy. Dívky zůstaly i po sedmém roce doma pod dozorem matky. Jejich rozumová výchova se podceňovala, učily se vést domácnost, tanci, hudbě a zpěvu.
Chlapci chodili do soukromých škol. Doprovázel je tam otrok, paidagogos (ten, kdo vede dítě).
Žádné komentáře:
Okomentovat