SCHOPNOSTI
SCHOPNOST - předpoklad rychle a úspěšně zvládnout určitou ..., opírají se o
vlohy.
Vlohy- anatoická=fiziologická zvláštnost, na které stojí ta schopnost (např.
vynikající sluh=vloha pro hudební schopnost). Vloha se musí trénovat, rozvíjet.
Jsou vysoce podceňované.
-schopnost inteligence-schopnost přizpůsobit se být úspěšný
def.: Inteligence je obecná rozumová schopnost, rychle a úspěšně postihovat
vztahy mezi věcmi a jevy.
-inteligence není moudrost, spíš bystrost. Měří se v jednotkách IQ, vzorec:
mentální věk/ chronický věk * 100
Mentální věk - věk, jehož úkoly splím
-IQ=100 je průměrná inteligence ( 100+- 10 - 15)
-IQ=120- nadprůměrná inteligence
-IQ=130- vysoce nadprůměná inteligence
-IQ=140- "genialita"
-inteligence může také klesat
IQ=80- 70- podprůměrná (dítě absolvuje normální školu, ale má problémy, hlavně
v matematice a gramatice)
IQ= 69 a níž - začíná mentální retardace - postižení, inteligence se začala
rozvíjet a najednou se zastavila, jsou 3 stupně
1) LEHKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE- dítě musí být ve zvláštní škole
2) STŘEDNĚ TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE- záleží na péči, neumí moc číst, pomocí
prstů počítají, sami se oblečou, pod dozorem mmůžou pracovat.
3) TĚŽKÁ- nenaučí se číst, psát, počítat, nají se, umyje, musí být pod dozorem
4) HLUBOKÁ- nechodí, není rozvinutá řeč, nenají se
dřív OLIGOFRENIE - ment. retardace:
- debilita 70 - 50 IQ (chování jako dítě ve 12, 13 letech)
-imbecilita 50 - 25 IQ (jako 6leté dítě)
- idijocie 25 - 0 IQ (jako 3leté dítě)
DEMENCE
-inteligence se rozvinula, v důsledku nemoci klesá, např. alscheimrova
choroba
DETERIOZACE
v té struktuře to něco se zvedne a něco klesne. Např. schizofrenik umí zpaměti
odmocňovat, ale netrefí z koupelny
Žádné komentáře:
Okomentovat