VOLNÍ PROCESY představující vědomě cílesměrné jednání jsou výrazem celkové vyspělosti jedince. Ačkoliv jsou pubescenti schopni již plnohodnotného volního úsilí, nelze od nich ještě vždy a ve všem očekávat potřebnou odpovědnost. Jejich aktivita se opírá o dosaženou kvalitu motivace, danou, dosaženou úrovní imaginativně-emotivních a racionálně-kognitivních funkcí. V první fázi dospívání tak existují různé úrovně sebekontroly a kvality vůle vedle sebe. Nezkušenost a emotivita mohou dosud vést i k nerozvážným činům. Zvláště volbu povolání v tomto období ještě nezřídka ztěžuje nevyrovnanost a pubertální neklid. Dívky bývají sice adaptivnější, avšak v zájmech méně vyhraněné (mezilidské vztahy, pečovatelství či hudba). Kdežto hoši se již zpravidla specifičtěji zaměřují na různé technické, sportovní a jiné oblasti. Na představy přitažlivých ale dosažitelných cílů musí navazovat racionální propracovanost prostředků a po uvážlivém rozhodnutí probíhající volní jednání vyžaduje usilovné překonávání frustrací, potlačování rušivých motivů atp. Postupně vzníká a stabilizuje se osobitá struktura dílčích cílů, ovlivněná i aspiracemi.
Potřebné sebeovládání a sebekontrola, jak dospívající záhy zjistí, však nespočívá jen ve "velkých rozhodnutích", ale také v mnoha neopomenutelných maličkostech. Zvládání těchto nároků je potřeba cvičit každodenně, především na méně příjemných aktivitách. Zdaleka ne všechny konflikty působí traumaticky - naopak, jsou často i významným podnětem pro usilovnější hledání lepších i přiměřenějších postupů. Zklamání a nespokojenost totiž může působit na psychické mechanizmy nejen depresivně, ale i mobilizačně. Bezproblémový vývoj by přinášel jen menší odolnost k frustracím, které jsou zcela přirozeným průvodním jevem života. Člověk by si měl vždy dokázat zorganizovat svůj čas tak, aby zvládl učení, domácí práce, své záliby i odlehčení formou zábavy s kamarády. To je totiž jediná cesta k uchování duševního zdraví, ochrana před nervovým vyčerpáním i k udržení pocitu uspokojení a naplněnosti života.
Chování adolescentů působí již dojmem větší jistoty. Zvyšujícím se tlakem vývojových úkolů vzrůstá také váha a prestiž odborného vzdělávání a profesionální přípravy. Prodlužující se perspektiva životních projektů vyžaduje stále dlouhodobější časový plán, rozpracovávání vzdálenějších cílů na dílčí a jejich rozfázovávání na jednotlivé úkony. Kvalita plánovitosti je jedním z nejvýznamnějších kriterií sociální vyspělosti. Dospívající se však vedle své budoucnosti začínají také stále více zajímat o otázky smyslu života, své zařazení ve společnosti, světě atp. Vzniká tak u nich postupně hierarchie životních hodnot. Na základě dosažené úrovně, harmonie i orientace této základny “komplexních východisek osobní orientace” a jejich dlouhodobým naplňováním dospívající spoluutváří vlastní životní styl i úděl.
Žádné komentáře:
Okomentovat