Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

V rozumové výchově zdůrazňuje Spencer jednotu žákova rozumového a tělesného rozvoje

V rozumové výchově zdůrazňuje Spencer jednotu žákova rozumového a tělesného rozvoje a respektování věkových a individuálních zvláštností.
Stanovil sedm dílčích didaktických principů, které se mají uplatňovat ve výuce.
1. od jednoduchého ke složitému,
2. od neurčitého k určitému- od hrubých představ k postupnému zpřesňování,
3. od konkrétního k abstraktnímu,
4. postupovat ve shodě s historickou výchovou lidstva (výchova má být opakováním vývoje
civilizace v malém),
5. vycházet ze zkušenosti
6. podporovat maximálně samostatnost
7. učení má být radostné

V mravní výchově tak jako Locke doporučuje v mládí přísnost, později přejít k formě konstituční. Jedince mají formovat přímé důsledky vlastních činů (viz Rousseauova kázeň přirozených následků).
Tělesnou výchovu Spencer vysoce cenil. Je důležitá pro zachování zdraví jedince. Zároveň varuje před přetěžováním duševní prací.



John Dewey (1859-1952) je představitelem pragmatické pedagogiky v USA. Jako odpůrce intelektualismu a formalismu herbartovské školy bojoval proti formalismu a verbalismu na školácích. Přeceňoval osobní zkušenosti. Požadoval aktivní pracovní metody a využívání zájmů dětí. Vedoucím činitelem ve výuce není učitel, ale žák. Učitel pouze organizuje pracovní proces žáků, učení se stává samoučením. Dewey požaduje novou, činnou školu. Tak jako Spencer považuje i Dewey za hlavní cíl výchovy přípravu pro život. Školu je třeba spojit se životem. Škola musí rozvíjet tvořivost a iniciativu dítěte. Dítě je středem všeho dění, je sluncem, kolem kterého se soustřeďuje veškerý pedagogický proces ( tzv. pedocentrismus). 1965Mezi jeho hlavní spisy patří Škola a společnost, Škola zítřka a Rekonstrukce ve filozofii.
Se svými žáky, např. s Williamem Kilpatrickem (1871-1965)) vytvořil tzv. projektovou metodu. Projekt je komplexní pracovní úkol, během jehož řešení si osvojují žáci řadu vědomostí a dovedností. Téma projektu by mělo vycházet z potřeb skutečného života. Při řešení úkolů žáci narážejí na různé problémy, které je třeba překonat, musí spolupracovat, získávat různé informace z literatury i z jiných zdrojů (muzeum, internet pod.).

Žádné komentáře:

Okomentovat