Výchova ve starém Římě
V období starého Říma se rozlišují tři etapy .
1. Období rodové a královské – od založení Říma v 8. stol.př.n.l. do 6. stol.př.n.l. Existovala
rodinná výchova, která byla zaměřena na přípravu zemědělce a vojáka. Otec měl absolutní
moc. Narozené dítě se mu kladlo k nohám. Jestliže ho pozvedl, uznal jeho právo na život.
Nezdravé děti byly likvidovány nebo i zdravé děti, pokud jich bylo moc a otec si myslel,
že by je neuživil.
Od rodičů získaly děti elementární vzdělání ve čtení, psaní a počítání, učily se práci na poli
a ovládání zbraní. Byla i výchova náboženská a mravní.
2. Období republikánské (od 6. stol.př.n.l. do roku 30 př.n.l.)
První školy vznikly po roce 450 př.-n.l. byly to soukromé školy, ludí (ludus). Vyučovalo se
čtení, psaní, počítání a memorování zákonů dvanácti desek. Mládež byla vedena k hrdému
vlastenectví, naprosté oddanosti státu. Důraz na vojensko-náboženskou výchovu.
Postupně se do popředí zájmu dostalo řečnictví, znalost práva a tělesná cvičení. Po
absolvování vojenské výchovy navštěvovali římští mladíci sněm, senát a soudy.
Dívky z urozených rodin byly vychovávány jako hoši.
Ve školách se používaly tvrdé tělesné tresty.
Po punských válkách, které skončily porážkou Kartága (v letech 254-146 př.n.l.) ,ovládl
Řím celé Středomoří a r. 145 př.n.l. mu podlehlo i Řecko. Do Říma plynul obrovský
majetek a tisíce otroků, mnoho z nich učených. Do domů zámožných Římanů byli
najímáni učení řečtí otroci jako vychovatelé, přijímají se řecké kojné a chůvy. Řím
postupně přebírá řeckou kulturu, kterou dříve považoval za změkčilou. Z řeckého
paidagoga se stává římský paedagogus.
Řím přebírá systém řeckých soukromých školy (viz výchova v Athénách). Jelikož
povinností každého svobodného římského občana byla účast na veřejném životě, do
popředí zájmu se dostává řečnictví. Vznikají školy rétorské Na vyšších školách
rétorských, které byly zakládány po vzoru řeckých sofistických škol, se kromě řečnictví a
filozofie vyučovalo i občanské právo, matematika, astronomie, hudba a vojenská
gymnastika.
Žádné komentáře:
Okomentovat