Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Moderní škola Célestina Freineta, Jenský plán (Jenská škola)

Moderní škola Célestina Freineta
Célestin Freinet (1896-1966), francouzský učitel, buduje svoji moderní školu založenou na pracovní aktivitě žáků, na radostnosti, kooperaci a tvorbě školního společenství. Své zkušenosti uvedl hlavně ve spisech Pracovní výchova a Francouzská moderní škola.
Tradiční škole vytýká, že je pasivní , rozvíjí pouze intelekt dítěte a zanedbává stránku citovou a volní. Pro mnohé žáky je škola nudná, pro mnohé stresující, neboť se stále musí obávat neúspěchu a trestu.
Činnost dětí stimuluje školní tiskárnou. Žáci si sami připravovali a tiskli texty, z nichž vytvářeli tzv.“ knihu života“ dané školy. Freinet organizoval i konference, ankety, technické a řemeslnické kroužky. Místo učebnice využíval školní kartotéku, knihovnu, školní slovník, časopisy a audiovizuální techniku.



Jenský plán (Jenská škola)
Tvůrcem jenské školy byl Peter Petersen (1884-1952), profesor pedagogiky na univerzitě v Jeně. V roce 1927 vyšlo jeho dílo Jenský plán svobodné všeobecné národní školy. Jedinec se rozvíjí podle Petersena díky vnitřním silám daným přírodou . Učitel je pozorovatelem, studuje každé dítě, miluje ho, pomáhá mu, podporuje jeho rozvoj.
V jenské škole není jádrem výuky školní třída, ale přirozená skupiny žáků vytvořená na základě svobodného sdružování žáků, tzv. školní pospolitost. Školní pospolitost má podle Petersena velkou socializační funkci. Převažuje zde sociální vůle nad vůlí individuální.
Deset školních let rozdělil Petersen do čtyř věkových skupin (6-8 let, 9-11 let, 12 a 13 let, 14 a 15 let). Každá skupina má vypracovaný týdenní plán učiva. Výuka však neprobíhá ve vyučovacích předmětech, ale v tzv. kurzech povinných a volitelných. Neklasifikuje se známkami, ale jsou vypracovány charakteristiky žáků. Pozornost je věnována prostředí školy. Má umožnit volný pohyb žáků, skupinovou práci i individuální učení.

Žádné komentáře:

Okomentovat