Fáze rodičů, jejichž dítě nesplňuje jejich očekávání (obdobně: fáze rodičů s dítětem dyslektikem)
- Kuethresová popsala tyto fáze:
1. fáze šoku – v šoku jednáme podle typu temperamentu – stuporované či agitované chování – př. rodič se dozví šokující zprávu ze školy, nejedná racionálně, ale podle temperamentu
2. fáze popření – 1.užil a popsal Freud: (nevědomý) mechanismus obrany proti úzkosti
- chyby ve vnímání – uchovává si ve vědomí chybný obsah, aby neměl ve vědomí obsah, který by byl zdrojem úzkosti
- Bruno Bettelheim – emigroval z Rakouska do USA, kde založil ěkolu pro dyslektiky a zkoumal jejich chyby - 80% chyb ve čtení bylo smysluplných – nepustíme do vědomí informaci způsobující úzkost
- rodina: rodiče se navenek projevují jako že se nezajímají
3. fáze izolace – Langmayer: somatické onemocnění s chronickým průběhem
- rodina nespolupracuje se školou, protože nejde do školy
4. fáze - hněv – rodina projevuje navenek hněv – stěžují si
- nezajímavý výklad učitele = příčina: selhávání žáka ve škole
- rodič si řediteli stěžuje na učitele, psychologa apod.
5. fáze – hledání magického řešení – různé podoby: př. dožadování se nového léku při celkové snížené úrovni rozumového nadání; různé alternativní přístupy
6. fáze – pocitu viny – rodiče hledají viníka (genetické podmínky apod.)
7. fáze - deprese – nemusí u žáka/rodičů dojít až do této fáze, protože každá rodina má svůj terapeutický potenciál (přirozený terapeut v rodině, nebo přátelé, sousedi, kolegové v práci aj.)
- psycholog je vede k realistickému náhledu řešení problému
10bodů mimointelektových osobnostních faktorů
– nevyhraněný temperament
– extrovert (buduje si postavení ve skupině na tom, že on zná významné osobnosti a oni znají jeho) X introvert (buduje si postavení ve skupině na tom, že něco umí lépe než ostatní)
Žádné komentáře:
Okomentovat