Funkčnost rodiny:
- funkční rodina – nenarušená – zabezpečí dítěti dobrý vývoj a prosperitu,
- problémová rodina – poruchy rodiny vážně neohrožují vývoj dítěte, je schopna řešit problémy sama nebo s pomocí jiných,
- dysfunkční rodina – vážnější poruchy některých nebo všech funkcí, ohrožují vývoj dítěte, nutná soustavná pomoc odborníků,
- afunkční rodina – rodina přestává plnit svůj účel, dítěti škodí.
Optimální rodinné prostředí :
- vnitřní stabilita rodiny
- její nenarušená a přirozená struktura
- kulturní atmosféra
- civilizační standard
Cíle rodinné výchovy:
- utváření mravních rysů– čestnost, pravdomluvnost,
- volních vlastností – vytrvalost, sebeovládání,
- utváření vztahu dětí k lidem žijících v okolí a ke společnosti vůbec,
- rozumová výchova dětí – motivace dětí k učení, vytváření podmínek ke vzdělávání,
- vytváření vztahu k práci a při volbě povolání dítěte –od počátečních návyků sebeobsluhy batolete,
- vytváření vztahu dítěte ke kráse – v umění, v přírodním a společenském prostředí,
- zdravotní, tělesná a sportovní výchova - vytváření zdravého a hygienického životního prostředí,
- mezi další patří ekologická, sexuální,…. výchova
V působení rodinného prostředí rozlišujeme mezi vlivy a činiteli:
1.demograficko-psychologické faktory: struktura rodiny, aspekty vyplývající z působení otcovského,mateřského,sourozeneckého, .. vnitřní stabilita -základna atmosféry rodinného života,
2. materiálně – ekonomické faktory: problematika zaměstnanosti rodičů, zařazení rodiny do ekonomického systému společnosti, individuální spotřeba rodiny, její životní způsob, materiální podmínky pro zájmovou činnost dětí,
3. kulturně – pedagogická stránka rodiny – hodnotová orientace a vzdělání rodičů, míra pedagogizace rodiny, která je např. patrna z připravenosti rodiny na výchovu dětí.
Rodinné prostředí – jsou v něm spatřovány hlavní příčiny nežádoucích projevů chování u problémového žáka.
Žádné komentáře:
Okomentovat