Intenzita poruchového chování – 5 stupňů dle Bowera:
1. reakce na problémy denního života, vývoje a získávání zkušeností se nevymyká,
2.chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace jako rozvod rodičů, smrt v rodině, narození sourozence, nemoc blízkého,..
3. vymyká se očekávání, nedostatečná přizpůsobivost,ale ve škole je však schopný se ovládat a přizpůsobit
4.stupeň – opakované nevhodné chování, dá se ještě pomoci,
5.stupeň – opakované nevhodné chování s tak výraznými symptomy, že se jedinec nedá ovlivňovat a vzdělávat v běžném prostředí školy.
Rizikové přístupy:
1. přístup k individualitě žáka je málo citlivý – např. u žáka s poruchou učení,
2. učitelé mají k žákům nepatřičná očekávání - nadhodnocené, žák ho ani nemůže naplnit,
3. nestálost učitelů v řízení chování žáků – nedůslednost, kontrola žáků vede ke zmatku,
4. pokyny jsou podané nefunkčním způsobem,
5. neefektivní pokyny ke strategiím školní práce,
6. posilování nežádoucího chování – např. nesprávný vzor v chování učitele,..
Perspektivní přístupy:
1. pozorování žáků a identifikace jejich problémů,
2. vycházet ze světa žáků – využít světa žáků, jejich životních zkušeností,
3. respektování a rozvíjení sociálních zkušeností problémových žáků,
4. učit žáka vidět vlastní perspektivu – problémoví žáci často svou perspektivu nevidí,
5. vidět individuální cestu – ze dvou důvodů – pro stanovení vzdělávacích potřeb a za druhé pro každodenní pedagogickou práci s žákem.
Poruchy učení např.:
dyslexie – porucha čtení
dysgrafie – porucha motorické složky psaní
dyskalkulie – porucha čtení a psaní číslic,
dysortografie – porucha, při níž dítě dělá specifické pravopisné chyby
Žádné komentáře:
Okomentovat