Mravní vývoj:
1. předškolní věk – výchova na výukovém základě (poděkovat, poprosit, slušně mluvit..)
2. mladší školní věk (6-10,12let) – rozvoj mravního vědění=co je dobré, co zlé, proč, přirozená pravidla, mravní poučování
3. starší školní věk (10,12-16,18let) – rozvoj funkce svědomí, seberegulace, sebekontrola = pevný řád, režim, výchovné vedení (autorita, spravedlnost, diskuze o etických problémech)
4. raná dospělost (adolescence) – rozvoj mravního jednání na základě přesvědčení – sebevýchova = pochopená a přijatá pravidla, režim, dobré vzory, sebevýchova
Proces MV –
Metody MV :
1. metoda požadavků – cílem je znalost pravidel žádoucího chování
2. metoda vysvětlování – objasňování podstaty MV, opírá se o logickou argumentaci, dokazování a vyvracení
3. metoda vyvolávání a tlumení citů – sugesce, agitace, degravace, substituce, eliminace, sublimace
4. metoda přesvědčování – nejužívanější metoda, působí na emoce
5. metoda příkladu – předvádí způsoby chování, cílem je upevnit žádoucí chování dle názorných vzorů
6. metoda řešení morálních dilemat – respektují zásady přiměřenosti věku a individuálním zvláštnostem.
7. metoda režimu – pravidelnost určitého režimu, stereotypy
8. metoda cvičení – výsledkem je zvyk, či potřeba jednat navyklým způsobem
9. metoda získávání – projev očekávání, slib a výstraha, soutěž, závazek
10. metoda kontroly – tlumí nežádoucí projevy
11. metoda hodnocení (odměna a trest) – působí na emoce dětí a psychiku
12. metoda pověřování úkolem nebo funkcí – učí se plnit pravidelné úkoly, rozhodovat, organizovat, řídit…
13. metoda utváření samospráv a spolupráce se samosprávou
Morální autonomie – jednání na základě vlastního rozhodnutí
Morální heteronomie – jednání na základě vnějších tlaků – cizích rozhodnutí
Etická výchova (STEP BY STEP) – doprovodný projekt programu Národní škola. Počítá se v něm s hodnotovým rozvojem.
Žádné komentáře:
Okomentovat