Sebereflexe - jde o zamýšlení učitele nad svým jednáním a svými činy se žáky, s jejich rodiči a kolegy ve škole. Pokud o výsledcích sebereflexe diskutujeme se zkušenějším kolegou – dialogická forma sebereflexe.
Proces sebereflexe- fáze:
1. popisná fáze – je zaměřena na vybavení výchovné situace,
2. informující fáze – směřující k bližšímu dešifrování výchovné situace,
3. konfrontační (interpretační) fáze – snažíme se odhalit příčiny, volby řešení,
4. fáze rekonstrukce řešení situace – hledání nejúčinnějšího řešení výchovné situace.
Vnitřní dialog – se sebou samým, spočívá nejen ve vyslovení otázek (co se to děje), ale také v hlubším ponoření a v myšlení – do výchovné situace. To vyžaduje otevřenost k sobě samému, k druhým lidem a jistým pedagogicko-psychologickým zkušenostem.
Učitelův deník – vhodná forma sebereflexe, vnitřní dialog učitele, učitel zaznamenává průběh a výsledky sebereflexe, vhodné pro začínající učitele.
V učitelské praxi je hledání příčin obtíží, a vzdělávání, rozpoznání a hodnocení jednou z nejdůležitějších a
zároveň nejobtížnějších činností učitele -pomáhá pedagogická diagnostika, kterou v pedagogické praxi nelze
chápat jako pouhý nástroj k poznávání žáků, ale v širších souvislostech - zpětná vazba ve výchově a vzdělávání.
Žádné komentáře:
Okomentovat