Umění = základní, vůdčí prostředek estetické výchovy
Funkce umění :
1.poznávací – poznávání skutečnosti ve formě „uměleckých obrazů“
2.etická – obraz sféry mravních jevů, vztahů, postojů, obraz řešení mravních konfliktů
3.emocionální – hluboké citové prožitky a rozvoj citové sféry
4.estetická – konečná syntéza všech těchto funkcí
Estetická výchova je určena všem ,dvě stránky:
aktivní – činnostní, tvořivostní
receptivní – citově poznávací
Prostředky estetické výchovy:
1.umění
2.prostředí – přírodní, společenské, pedagogické
3.Práce a mimopracovní činnosti (hra, sport)
Formy estetické výchovy:
1.školní – ve vyučování, mimo vyučování (divadla, výstavy, zájmové kroužky,..)
2..mimo školní (ZUŠ)
3.rodinné
Význam školní estetické výchovy - Je možné systemizovat poznatky, dovednosti, 1 nebo více druhů umění v jednom předmětu, aktivní a receptivní část
1.školní – ve vyučování, mimo vyučování (divadla, výstavy, zájmové kroužky,..)
2.mimo školní (ZUŠ)
3.rodinné
Vyučovací předměty z hlediska vztahu k estetické výchově:
-speciální estetickovědní předměty (mateřský jazyk a literatura, hudební a výtvarná výchova)
-humanitní vyučovací předměty (dějepis, cizí jazyky), tělesná výchova a ostatní předměty
Žádné komentáře:
Okomentovat