2. Výchova k hodnotám a hodnotová orientace. Výchovné působení školy.
Pojmy: axiologie, hodnota, hodnotová orientace, druhy hodnot, výchova k hodnotám, potřeba, konverze hodnotových orientací, krize společnosti
Axiologie = nauka o hodnotách
Hodnota = mnohoznačné slovo, obecně jsou požadovány za nutné pro orientaci člověka a soudržnost skupiny.
= vše, co je pro lidi subjektivně nebo objektivně důležité, vše co je motivuje, o co usilují, dle čeho se orientují….Co je hodnotou pro jednoho, nemusí být hodnotou pro druhého. Všeobecně uznávané společenské hodnoty jsou pro všechny.
V běžné řeči – něco, co je nebo se oceňuje jako hodnotné předměty, nosiče hodnot, normy, ideály, orientační hodnoty.
Druhy hodnot = přírodní – vitální, životní (zdatnost, zdraví..) a sociální (vztah k lidem, k sobě samému, milovat
a být milován, mezilidské vztahy a city..)
= civilizační – společenská organizace od rodiny po stát, komunikace, technika a ekonomie
společnosti, společenské poznání (věda a zkušenost)
= duševní – lidská osobnost, hledání smyslu a podstaty života, mravnost…
Výchova k hodnotám – vychovatelé musí mít sílu a odvahu neúnavně předvádět mladým lidem to, co pokládají za smysl výchovy. Vychovatel musí k něčemu dospět, musí mít svůj žebříček hodnot.
Žádné komentáře:
Okomentovat