Ekonomická psychologie
Snaží se odpovědět na otázku, které faktory mají vliv na naše rozhodování a chování v ekonomickém dění, kdy lidé jako jedinci nebo součást hospodářských subjektů analyzují jakoukoliv situaci tj. nákup, investice apod., především formulují předpoklady, zvažují šanci jestli se investice podaří a nákup se vyplatí. Při tomto hodnocení se ne vždy dodržují pravidla pravděpodobnosti a také logiky. Jak poznamenali Daniel Kachneman i Amos Tverski, při rozhodování se lidé řídí heuristikami – což jsou jednoduché principy činění závěrů, jenž poměrně dobře fungují v běžných podmínkách, ale také mohou vést k vážným chybám.
Jednou z popsaných heuristik je heuristika přístupnosti. Jestli zkouším něco předvídat nebo zvažuji pravděpodobnost, často nepoužívám statistiku, ani neanalyzuji mi přístupné údaje, ale připomínám si, jak často jsem se setkal s takovýmito nebo podobnými případy. Zvažuji šanci na základě posledních čerstvých zkušeností. Tak jednají také i nejznámější analytici trhu. Např. v diskusích na téma rozpočtu, inflací, jsou argumenty, „poslední dva roky bylo tak a tak a proto stejné bude v budoucnu….“ Nerespektujeme tedy právo regrese, domníváme se, že pokud se nějaký proces vyvíjí, bude se vyvíjet i nadále.
Příkladem je burza v regresi, kdy lidé v tomto případě neochotně investují, protože předpokládají, že tak se to bude vyvíjet delší dobu, toto chování vlastně situaci petrifikuje a zhoršuje. Druhý faktor který má vliv na naše chování ve světě tržního hospodářství jsou preference tj. způsob hodnocení rozmanitých následků. Samozřejmě v tradiční ekonomii se především počítá následky a finanční dopad. Každý psycholog si je vědom, že lidská motivace je mnohem složitější. Během ekonomického jednání může působit například náboženská motivace, na co už před mnoha lety poukázal Max Weber. Bohaceni se severních protestantských zemi větší než u jižanských katolických.
Můžeme se také setkat se motivaci spravedlnosti, kde jednání je na základě akceptace nebo neakceptace spravedlivé nebo nespravedlivé. Neférové jednaní.
Nebo obdobně vlastenecká motivace – např. kupuji nějaký výrobek, protože je český.
Žádné komentáře:
Okomentovat