Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Inteligence

6. Inteligence

Druhy inteligence

Inteligenci je možno rozdělit do několika typů: abstraktní, praktická, sociální a emoční inteligence.
1, Abstraktní inteligencí se označuje ta část inteligence, kterou lze měřit testy IQ. Projevuje se jako schopnost řešit dobře definované - akademické problémy s jednoznačnou odpovědí. Abstraktní inteligence dobře koreluje s úspěšností v akademickém životě. Naproti tomu

2, Praktická inteligence je schopností řešit problémy každodenního života. V těchto případech řešení není jednoznačné a zpravidla existuje několik alternativních způsobů. Nejasná je často i formulace úkolu.

3, Sociální inteligencí lze označit schopnost pohybovat se v sociálním prostředí, tj. řídit lidi, umět s lidmi jednat a manipulovat (umět předvídat chování druhých), pohotově reagovat na jejich podněty apod. Ukazatelem sociální inteligence mohou být například počet přátel, zastávané společenské funkce, osobní korespondence apod. Měřením sociální inteligence pomocí testů byla nalezena nízká korelace s abstraktní inteligencí (korelační koeficienty dosahovaly hodnot 0,24 až 0,40).
4, Emoční inteligenci
K zamyšlení: zkuste zapřemýšlet nad okruhem lidí, se kterými jste se setkávali i setkáváte i nad sebou samým.
Položte si tyto otázky:
- jak se vlastně dnes cítím?
– přemýšlím nad svými emocemi?
(jsem dnes nervózní, vzteklý, mám radost ze života, těší mě můj vztah s …, co mě doopravdy trápí??)
- přemýšlím nad emocemi druhých?
- znám ve svém okolí někoho, kdo je soustředěný pouze na sebe, vůbec neposlouchá co prožívám já? Jak se mi s ním komunikuje?

Žádné komentáře:

Okomentovat