Podstatné znaky symbolického interakcionismu (srovnej: Kaiser, 1992):
K dorozumívání mezi interakčními partnery (mezi alter a ego) dochází prostřednictvím symbolů (gest, znaků, řeči). Interakcionisté se tedy ve svých interpretacích soustřeďují na symboly jako významné součásti lidské komunikace. O symbolech toho bylo napsáno mnoho, obklopují nás všude – zaťatá pěst, neverbální komunikace, luxusní dům jako symbol úspěchu …
Hlavní pozornost jednajícího je zaměřená na motivy příslušného partnera.
Interakce je včleněna do určité konkrétní situace, kterou si definuje každý účastník.
V interakci se jednotlivec představuje jako JÁ: situací vytvořené JÁ (ME), a současně i situaci vytvářející JÁ (I).
Definice (situace, sebe, druhého), které jsou v interakci žádoucí, se vždy utváří také vzhledem na konkrétní přítomné publikum anebo na publikum existující v představách. Svět kolem nás je tvarován tak, jak jej vnímáme, hodnotíme a definujeme – ale naše jednání je ovlivněno i vlastními interpretacemi chování našich kolegů, přátel, spolužáků…
Definice jsou ovlivněné sociálním vnímáním (zkušenostmi, návyky, implicitními teoriemi osobnosti, předsudky). Lidé tedy nejen reagují na činnost jiných lidí, ale tyto činnosti nějak interpretují a definují. Naše reakce na chování druhého je založena na významu, který tomuto chování přisuzujeme. Zprostředkované symboly v interakci se stávají zprávou a jsou interpretovány.
Referenčním bodem interpretace jsou různé kódy, které působí jako interpretační systémy a příslušné osobě umožňují vytvářet si z věcí jeho prostředí sociální objekty.
Interakce a tvorba sociálního významu probíhají vždy v specifických, přirozených světech.
Strukturní znaky přirozených světů jsou: interakční vzorce, životní cesty, scénáře, vzorce legitimity, očekávané činnosti, výkladové vzorce.
Žádné komentáře:
Okomentovat