-Mohli bychom jej charakterizovat těmito otázkami:
-cíle – co chci, čeho zamýšlím dosáhnout?,
-jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout? (obsah učiva, volba vyučovacích metod, didaktických pomůcek, metodický postup),
Zvláštní didaktická hlediska (jaké mají žáci o tématu předběžné znalosti, co z učiva bude pro žáky nejobtížnější, jak budu žáky aktivizovat, jak zajistím časovou a obsahovou kontinuitu obsahu učiva, jaké učební úlohy je potřeba připravit k procvičování a upevňování učiva),
Výchovné možnosti (jak mohu učiva i v průběhu vyučování výchovně využít),
Organizace vyučovací jednotky (které pracovní podmínky si musím zabezpečit),
Časový projekt vyučovací jednotky (kolik času mohu věnovat jednotlivým fázím vyučovací jednotky, kolik času si vyžádá domácí příprava žáků na další vyučovací jednotku),
K realizaci přípravy (jak budu zajišťovat pracovní součinnost žáků, jak budu zjišťovat pracovní výsledky žáků)
jestliže učitel takto uvažuje, provádí tzv. didaktickou analýzu učiva
Shrnutí
při přípravě učitele na výuku jde o profesionální, reflektované plánování:
1. výběru z učiva
2. učebních činností žáka
3. činností učitele, které zvýší šanci, že se žák učivu naučí
-vodítkem při tomto plánování je popis žádoucích cílových kompetencí žáka
-plánování výuky tedy není hledáním odpovědi na otázku, co bude dělat učitel, a rozhodně by tím neměla příprava začínat
- učitel při plánování výuky rozhoduje, zda vše, co je v osnovách a učebnici, je důležité, a zda tam něco důležitého nechybí
- dále hledá, jaké činnosti žáků vedou k učení žáka a umožní dosažení cílů
- teprve když má učitel jasno, co budou v hodině dělat žáci, odvodí z toho, co bude dělat on
- po vyučování se ke svému plánu vrací, hodnotí, zda bylo cílů dosaženo
Žádné komentáře:
Okomentovat