Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Tématický plán učiva

3. Tématický plán učiva
-konečnou představou o výuce ve školním roce formulujeme v tématickém plánu učiva
-stanovíme tematické celky i počty hodin, které jim budeme věnovat
-někdy se formulují i hlavní výukové cíle tematických celků
-dobrý cíl je formulován jako činnost žáka, kterou zvládne na konci hodiny, ne jako popis činnosti učitele
-je vhodné plánovat přípravu zvláštních pomůcek, založení dlouhodobějších pokusů, příprava exkurzí
-zpracování tematického plánu může být individuální záležitostí učitele, ale i výsledkem společné práce vyučujících daného předmětu
-TPU by měl obsahovat údaje, s nimiž učitel v průběhu roku potřebuje pracovat
-u nových předmětů se předpokládá inovace tematických plánů podle získaných zkušeností
-není vhodné, když učitelé konstruují TPU pouze na základě obsahu učebnice nebo učebních osnov - neodpovídají totiž často reálným potřebám žáků
Příprava na vyučování
-učitel si opakovaně promítá v mysli celou vyučovací jednotku, zároveň okamžitě provádí její úpravy tak, aby odpovídala jeho záměru
-stručně si své myšlenkové pochody zaznamenává – připravuje se písemně
-příprava je plně záležitostí učitele, ten si postupně utváří vlastní pojetí pedagogické práce a tím i pojetí přípravy na ni
Rozlišujeme tři typy přípravy učitele na vyučování:
1. První typ - Blesková příprava
-odpovídá na otázky Co?, Jak?
-učitel vymezí obsah, promyslí metody a prostředky
- výukových cílech předpokládá, že jsou zakomponovány do obsahu učiva uvedeného v učebnici
- pečliví učitelé z nedostatku času tohoto typu přípravy někdy využijí
2. Druhý typ přípravy
-odpovídá na otázky Co již bylo?, Čeho chci dosáhnout?, Jak a čím toho dosáhnout?, Jaké bude mít tato hodina pokračování?
-při takto pojaté přípravě již učitel pracuje s cíli popisujícími, čemu se mají žáci naučit a na jaké úrovni, zařazuje vyučovací jednotku do obsahových a časových souvislostí s tím, co bylo, a tím, co bude
-to se prakticky projevuje např. opakováním učiva z minulé vyučovací jednotky, zadáním úkolu na příští
-tento typ přípravy je nejčastější
3. Třetí typ přípravy
-je nejnáročnější

Žádné komentáře:

Okomentovat