(David Wechsler – 1.IQ test pro dospělé)
- psychologie musí při zadávání testu kontrolovat zda mu dítě rozumí (dobře slyší, vidí apod.), všímat si struktury nadání – školsky významné nedostatky, jako je kognitivní porucha schopností (dyslexie) – psycholog se ptá, co je příčinou (diferenciální diagnostika) – Plotzek: 24 příčin (nízké IQ, dyslektik, neurotik, apod.)
- úroveň grafomotoriky, zručnosti, výkony v subtestech inteligenčního testu sledujeme z hlediska jejich úrovně (subtest = reprezentant dílčího intelektového výkonu); průměrný výkon v 5ti subtestech = IQ100
DYSLEXIE – je tehdy když IQ je o víc než 25 bodů vyšší než ČQ (čtenářský kvocient)
- neuropsychologická dyslexie – zkoumá se mozek dyslektika
DYSORTOGRAFIE = porucha pravopisu
- chyby při psaní
- příčiny: nepozornost, nikdy neuměl, zapomněl, porucha fonematického sluchu – žák nezopakuje nadiktovanou větu
- (psaní: opis; přepis; psaní dle diktátu; slohová práce)
- poruchy řeči u dysgrafiků a dyslektiků: - poruchy artikulace:
1. hláskové asimilace – věty na hláskové asimilace se liší podle ročníku; př. pro 2.třídu: „Žáci cvičí“ („Babička suší švestky“)
2. artikulační neobratnost; př. Matějíček: „Nosorožec je nejnebezpečnější zvíře v Africe“ – dítě neřekne nejnebezpečnější, ale zlý (Kučera: „V království byla slavena slavná svatba“ – 8 leté dítě by to mělo říct)
Žádné komentáře:
Okomentovat