Etapy profesionální orientace:
1. etapa základní, obecné profesionální orientace – docházka na 1. stupeň ZŠ - pochopení smyslu práce a základů její organizace, psychického i fyzického podílu, probíhá od předškolního věku doma, ve škole a při dalších příležitostech
2. etapa profesionální aproximace (přiblížení) - znalost žáka (studenta), jeho dispozic, způsobů pedagogického ovlivňování, orientace v profesních nárocích, jejich potřebách a výkonech
3. etapa profesionální selekce (výběru) a determinace (určení)
- studijní typy žáků s výraznou studijní charakteristikou
- studijní typy žáků s potencionální studijní charakteristikou
- nestudijní typy s průměrným nadáním a se zaměřením na náročnější obory
- nestudijní typy se zaměřením na méně náročné obory
problémy:
- studijní typy se mohou později ukázat naopak
- zájmům žáků (studentů) není z různých důvodů vyhověno
- zájem se rozvíjí i vlivem profese...
Pracovní adaptabilita:
Adaptabilita = přizpůsobování, úprava; proces, který probíhá u každého člověka, který prochází životními změnami; je to určitá vlastnost a charakteristický rys osobnosti, který lze vhodným pedagogickým působením vytvářet; každý žák si uvědomí nevyhnutelnost změn životě, pozná potřebu rekvalifikace a celoživotního vzdělávání.
Orientační představa o profesním výkonu:
1. nevyužitý pracovník
2. neschopný pracovník
3. částečně schopný pracovník
4. plně odpovídající pracovník
Žádné komentáře:
Okomentovat