14. Utváření klimatu ve školní třídě a výchovné skupině
Pojmy: klima, školní klima, typy školního klimatu, znaky pozitivního školního klimatu, školní parlament, třídní samospráva, skryté kurikulum
Klima – komplexní, dlouhodobý jev,tvořící celek, jako soubor kvalit, ovlivňujících poměry uvnitř
Školní klima – specifický projev školního života, který obsahuje celkovou kvalitu prostředí uvnitř školy s ekologickými a estetickými aspekty školy a jejich přilehlých prostor, společenskými a sociálními a kulturními dimenzemi.
Klima školy - kvalita interpersonálních vztahů a sociálních procesů, které fungují v dané škole, tak, jak ji hodnotí, vnímají a prožívají učitelé, žáci a zaměstnanci školy, soubor trvalých podmínek, ve kterých žijí a pracují
Sociální klima školy - souhrnné vyjádřené spokojenosti či nespokojenosti členů určité sociální skupiny popřípadě celé společnost, je utvářeno a ovlivňováno školními třídami, žáky i učiteli, vedením školy, učitelským sborem i personálem školy v průběhu času v určitých podmínkách.
Typy školního klimatu: podle
1.výchovných stylů – autoritativní, demokratický a liberální,
2. nátlaku, kt.je život školy podřízen- homogenní x heterogenní, otevřené x uzavřené,
3. podle klimatu – suportivní (podporující, vstřícné) a defenzivní (obranné).
Klima třídy je sociálně-psychologická proměnná, představující dlouhodobější sociálně emocionální naladění, zobecněné postoje a vztahy, emocionální odpovědi žáků dané třídy na události ve třídě.
Atmosféra třídy -jev krátkodobý, situačně podmíněný a relativně rychle se měnící.
Sociální klima třídy - dlouhodobý jev, specifické pro danou třídu a učitele i několik let.
Sociální klima aktuální – momentálně v třídě přítomné.
Sociální klima preferované – do něhož se promítají žákovské představy a přání.
Žádné komentáře:
Okomentovat