18. Organizační změna
Podniková organizace a její proměny jsou východiskem, prostředkem i cílem veškerého podnikového dění.
Tržní ekonomické prostředí a hospodářské organizace, které ho vytvářejí, se nacházejí v procesu kontinuální změny.
Změna v organizacích mlže probíhat:
• plánovaně – opora o předem systematicky vypracované koncepty (zpravidla je nanni málo času díky neočekávaným událostem)
• adaptivně – evolučně, postupným přizpůsobováním se okolí.
Tři přístupy k realizaci změn:
• Procesní plánování – cíle a postup jsou koncipovány vrcholovým vedením, realizace je na nižších stupních
• Řízení změny na základě vize – vrcholové vedení využívá charisma
• Induktivní učení – neformální, kontinuální, přirozené učení. tato změna nemá radikální charakter
Změny:
• radikální, revoluční organizační změna – zásadní, jednorázová a náhlá proměna klíčových prvků organizace a řízení podniku
• postupná změna – založena na daných hodnotových systémech, strukturách a procesech
Radikálním změnám se nelze vyhnout z důvodů turbulentního vývoje vnějšího ekonomického a společenského prostředí.
Čeho se může změna týkat:
• systém podnikových cílů a jeho strategie
• organizační (podniková) kultura
• organizační struktura a organizační procesy
• technologie
• personální řízení
Realizace změny předpokládá vytvoření odpovídajícího sociálního klimatu. Podcenění sociálně psychologických podmínek, souvislostí a pravděpodobných důsledků organizační změny může výrazně omezit dosažení očekávaných pozitivních důsledků v ekonomické oblasti.
Změnu kumulovaně vyvolávají tyto skutečnosti:
• vysoká úroveň nespokojenosti s aktuálním stavem a síla pociťovaného ohrožení
• existence odpovídající alternativy
• existence konkrétního plánu, s jehož pomocí lze tuto alternativu realizovat
Žádné komentáře:
Okomentovat