Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Psychologické a sociologické poznání je důležitým předpokladem efektivního řízení organizace

Vývoj
Psychologické a sociologické poznání je důležitým předpokladem efektivního řízení organizace.
V 1.pol.20. stol se začaly objevovat různé koncepce řídící práce zdůrazňující kromě jiného určité psychologické a sociologické aspekty. Vedle těchto koncepcí se v oblasti manažerské praxe aplikovaly i dílčí poznatky psychofyziologie a obecné psychologie (tvorba pracovního prostředí, režim práce a odpočinku). Bylo to však nekomplexní a nesystematické.
V 50.letech – USA: ekonomická expanze, vznik velkých komplexních korporací. Společenský tlak -> změna koncepce manažerského vzdělávání – propojení jednotlivých oblastí významných pro management (finance, marketing…) Sociologické a psychologické poznatky byly v návaznosti na tento trend integrovány v oblasti tzv. organizačního chování.
Psychologie a sociologie jsou významným poznatkovým východiskem personálního managementu a marketingu.

Systémová teorie řízení – 50.léta
Pokus o systematickou syntézu všech předchozích teorií řízení a současně rozvíjí pohled na organizaci jako na otevřený systém, jehož životnost závisí na schopnosti vyhledávání a čerpání zdrojů ze svého okolí. Až do 50.let dominoval pohled na organizaci jako na uzavřený. od okolního světa izolovaný systém.


Syntéza několika pohledů na řízení.
• individua
• kontakt individua – organizace
• organizace
• kontakt organizace – prostředí
• prostředí

V přípravě manažerů se věnovala pozornost hlavně rozvoji jejich analytických a rozhodovacích schopností.
Zaměstnanci jsou zde chápáni jako nezávisle proměnné, jež mohou být manažerem libovolně manipulovány.

Na Sociologické úrovni vzniká 5 organizačních subsystémů:
• Produkce – transformuje vstupy na výstupy, vytváří zboží či službu pro zákazníka
• údržba – zajišťuje stabilní fungování organizace
• pomezí – transakce – zaopatřování a nakládání s potřebnými zdroji
• adaptace – organizační plánování a změny
• management – kontroluje činnost ostatních subsystémů

Kontrola je v systému zajištěna zpětnými vazbami
Nedostatek: spíše popisný než predikativní charakter pohledu, uplatňuje stejný pohled na všechny organizace, nevěnuje pozornost struktuře řídících a mocenských vztahů uvnitř organizace.

Žádné komentáře:

Okomentovat