Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Situační pojetí výchovy

3. Situační pojetí výchovy – model fází utváření lidské povahy
Pojmy: výchovná situace, druhy situací, situační pojetí výchovy, fáze situačního pojetí výchovy, zvyky, rysy, jáství,osobnost

Situace – časově limitovaná, konkrétně vymezená shoda vnějších okolností, během které je jedinec součástí působení vlivů, na které určitým způsobem reaguje. Každá situace je součást řetězce situací. Člověk má schopnost opakovat chování, neboť má naučené pro různé situace různé vzorce chování.
Výchovná situace – učitel působí na žáky v invencích vých. cílů, působí svou osobností, svým příkladem, nepoučuje, ale nutí žáka, aby jednal s bral za svá rozhodnutí odpovědnost.

Druhy situací z hlediska:
- vyváženosti – standardní a problémové
- ovlivňování – neřízené a řízené
- životní orientace – role standardně významné (vstup do školy, do zaměstnání, narození dítěte, vážné
onemocnění aj.)
- role osobně významné (setkání s osobností, hnutím, knihou, jevem aj.)
Situační pojetí výchovy :
- normativní pojetí – cíle, z nichž jsou vyvozovány cesty výchovy
- situační projevy výchovy - prožitek

Fáze situačního pojetí :
- východiska (motivy) – potřeby, zájmy, zvyklosti, hodnoty
- situační fáze I. (úkoly, role) – aktuální stavy, postoje
- generalizované fáze II (zvyky, rysy) – stabilizované stavy a postoje
- osobnostní fáze (jáství, osobnost) – vlastnosti, charakter jako souhrn vlastností

Stupně projevů osobnosti ve výchovné životní situaci:
a) podmíněné reflexy – nejjednodušší formy adaptivního jednání
b) zvyky – stereotypizované, generalizované reakce na opakující se podměty
c) rysy – jsou vyjádřením integrace specif. zvyků
d) jáství – systém rysů, které spolu souvisí
e) osobnost – vyjadřuje nejvyšší stupeň integrace projevů osobnosti = charakteristické reakce člověka, utváří ve stádiích a jejich struktura je vrstvená.

Referenční rámec člověka se utváří od prvních okamžiků života → nejprve jen prostřednictvím vrozených reflexů (libost a nelibost) → sociální kontakty dítěte → přejímání regulativů chování od rodičů, kamarádů …
→ vytváření základního pocitu

Žádné komentáře:

Okomentovat