Škola sociotechnické organizace
Akcentuje vzájemné působení technicko-technologické a sociální organizace v podniku. Organizace nejsou čistě technické systémy, ale změnám otevřené sociotechnické systémy. Efektivní formou organizace práce je pracovní skupina, která je autonomní, tj. má značnou míru samostatnosti.
Základní postuláty:
• při tvorbě výrobního systému je třeba brát v úvahu sociální dimenze, technologie má vliv i na sociální organizaci, sociální a technologické aspekty je potřeba optimálně sladit.
• při vysokém stupni funkční dělby práce chybí u jednotlivých pracovníků motivace k plnění společného pracovního úkolu, technologické systémy musí podporovat společnou úkolovou orientaci
• zavedení nové technologie má zabránit přenosu nepravidelností, které se vyskytly v pracovním procesu, z jedné funkční skupiny na druhou -> možnost samoregulace v systémech
• jedinec v pracovní skupině prožívá spoji činnost jako smysluplnou tehdy, když ji vidí jako příspěvek ke splnění společného úkolu skupiny.
Systém práce se skládá ze dvou dílčích systémů: sociálního systému a technologického systému.
Konec 80.let
Prosazuje se pohled celostní, koncepce cílově jednajících osob na úrovni pracovníků a kulturologická koncepce na úrovni organizace.
Prosazování komplexnějších koncepcí, které neredukují postavení pracovníka nebo organizace.
Orientace člověka na cíl- racionálně jednající jedinec: pro své rozhodování potřebuje informace – kanály šíření informací, kvalita informací. Racionální jednání je také podmíněno řadou psychologických, sociálních a kulturních faktorů. Pojetí participace na řízení.
Kulturologická koncepce organizace
Zabývá se organizací jako historicky vzniklým celkem přetrvávajícím jednotlivé generace svých členů, který má vlastní projevy existence nezávislé na jedincích. Sleduje jednotlivé složky kultury organizace a jejich vliv na chování jedince.
Koncepce racionálně jednajících jedinců a kulturologické pojetí organizace obsahuje poznatky předchozích koncepcí a škol a proto je lze považovat za završení dosavadního vývoje sociologických koncepcí.
Žádné komentáře:
Okomentovat