Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Výchovné otázky v alternativním školství

18. Výchovné otázky v alternativním školství
Pojmy: alternativní výchova, znaky alternativní výchovy, druhy alternativních škol, otevřené vyučování, komunitní škola, Škola podporující zdraví, Vzdělávací program Začít spolu, Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Integrovaná tematická výuka, Program Dokážu to?, Individuální a domácí vzdělávání, e – learning, kooperativní vyučování, projektové vyučování

Alternativní = jiný, odlišný, druhý, na výběr. Název alternativní se běžně používá pro školy, které se odlišují od klasického, tradičního typu školy a nahrazují jej.
Základní znaky alternativní výchovy
– zaměřenost na dítě,
– snaha nezničit touhu poznávat věci a jevy
– umožnit vývoj podle možností.
Současné alternativní možnosti výchovy a vzdělávací programy v české škole:
1. obecná, základní a národní škola – státem podporované,
2. pedagogické koncepce z období reformní pedagogiky – Montessoriovská, waldorfská, jenská, daltonská, freinetovská,
3. školy církevní a soukromé – pokud nabízejí odlišné programy od tradičních škol,
4. školy, které přijaly jeden z následujících programů:
a) programy určené pro celou školu - otevřená škola, komunitní škola, program Škola podporující zdraví, program Tvořivá škola, integrovaná nebo inkluzivní škola,
b) zaměřují se na práci učitele v jednotlivých třídách – vzdělávací koncepce Začít spolu, ITV- integrovaná tematická výuka,
c) jsou orientovány na postupy, metody, způsob práce učitele a třídy v jednotlivých předmětech – Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Dokážu to?
d) možnost individualizace vzdělávací cesty jednotlivce – Individuální vzdělání, E-learning.

Žádné komentáře:

Okomentovat