Erwing Goffman (1922 – 1982)
Obohatil interakcionistickou teorii dramaturgickou koncepcí. Ve své práci vycházel ze dvou zdrojů – z tradičního symbolického interakcionismu (Mead) a ze studia analýzy rituálů náboženského života (Durkheim). Východiskem jeho koncepce je sociální interakce na úrovni face – to – face kontaktu, kterou můžeme chápat jako sérii mikrodramat. V těchto dramatech prezentují jednotliví aktéři sociální interakce sebe sama s cílem dosáhnout akceptace u svého interakčního partnera nebo i u těch, kteří se přímo interakce neúčastní, diváků. Právě přítomnost jiných lidí mění každou lidskou aktivitu ve výstup, ve výkon role, v předvádění sebe sama. Tento přístup tedy přirovnává každodenní život k divadlu. Podobně jako herci prezentují image své hrané postavy, tak i lidé se snaží prezentovat jen určité rysy osobnosti, které se nám jeví v dané chvíli výhodné. Nebo naopak skrývat ty, které jsou v dané chvíli v prostoru a čase nevýhodné. Celý život se vlastně snažíme vyvolat dobrý dojem a uchovat si přitom vlastní identitu.
Dramaturgický přístup přenáší do sociologie známou metaforu, že život je divadlo a využívá velké množství této divadelní metaforiky (režie, herec, role, výkon, hra, prezentace, aplaus, kulisy …) Goffman ovšem odmítá jít tam, kde začíná makrostrukturální kontext, i když se každá interakce v tomto kontextu odehrává. Také nehledá, co je za maskou, kterou jedinec nasadil, zajímá ho spíše hra sama. A to je tomuto přístupu vytýkáno - nezájem o sociální struktury a instituce a odkazování na určitou vědomou nereprezentativnost a anekdotičnost.
Goffman se vedle prezentace dramaturgického přístupu věnoval teoriím sociální interakce, kde analyzoval obecně různé sociální situace. Uvedeme si na tomto místě jednu z jeho analýz sociální interakce, která se vztahuje k péči o „uchování vlastní tváře“ a týká se vzájemného respektování tváře partnerů v interakci. Jednou z charakteristických figur je odčinění (reparation) v případě porušení řádu ve skupině v souvislosti s postavením členů skupiny, které má 4 fáze:
Výzva (provinilec je upozorněn na přestupek a je mu dáno na vědomí, že účastníci komunikace požadují návrat k pořádku, řádu).
Nabídka (provinilci je dána možnost různého způsobu nápravy situace – např. relativizuje se význam přestupku, hledá se jiný viník, provinilec se kaje a bere vinu na sebe, přiznává slabost aj.).
Přijímání nabídky (nabídka je považována za dostatečnou pro návrat k pořádku, což umožňuje účastníkům zachránit svou tvář)
Poděkování (provinilec je vděčný za prominutí partnery).
Proti možnému parsonsovskému výkladu této situace je kladen důraz na moment rizika, kterému se nemůžeme vyhnout, přestože se o to snažíme.
Žádné komentáře:
Okomentovat