Harold Garfinkel (1917)
Tento Američan je spojován se vznikem poměrně významného sociologického proudu – etnometodologie. Ten se zaměřuje na analýzu každodenní sociální interakce a na rozbor metod, které jednotlivci používají k tomu, aby porozuměli světu, v němž žijí, a aby mu dali smysl a racionálnost. Jde tedy o to, jak lidé vnímají, popisují a vysvětlují sdílené významy a rituály, které prostupují jejich každodenní život. Takto zaměření sociologové se snaží pozorovat a odhalovat skrytá pravidla každodenního života lidí. Například tak, že rozrušují běžnou sociální rutinu a rituály, které provázejí naše chování. Sám Garfinkel je znám svými experimenty, které prováděl spolu se studenty na univerzitě. Například studenti neodpovídali na pozdrav „Ahoj, jak se máte?“ obligátním „Dobře, a jak Vy?“, ale začali rozebírat svou sociální situaci včetně zdraví a stavem svého sexuálního života. Popisovali potom chování druhých, kteří značně znejistěli, když se jim každodenní rituály naruší. Garfinkel užíval techniky „navození problému“ nebo rozvracení reálu každodenních situací. Uvedením subjektů do zmatku či chaosu utvářel novou sociální situaci, která mohla přinést něco objevného o běžných každodenních aktivitách, a tak i přispět k odpovědi na etnometodologickou otázku: Jaká jsou pravidla vzájemného sociálního ovlivňování a odkud se tato pravidla berou? Mezi programy vzájemného ovlivňování musíme nutně hledat spojitost. Je obtížné například popsat procesy ve školní třídě bez přihlédnutí k tomu, že jednotliví aktéři mají různé názory na řád, porozumění a na chování ostatních.
Žádné komentáře:
Okomentovat