D: Využití psychosociálních her v praxi
Vzhledem k tomu, že pracuji jako vychovatelka ve Středisku výchovné péče na lůžkovém oddělení, je mi tématika této seminární práce poměrně blízká a její vypracování jistým obohacením.
I přesto, že předmětem jsou hry pro zlepšení vztahů ve skupině, kterým bych se blíže věnovala až nyní v závěru práce, považuji za důležité a podstatné teoretické informace již zmíněné.
Pracuji s uzavřenou malou skupinou o max. počtu osmi klientů – dětí, které jsou na pobytovém – lůžkovém oddělení po dobu osmi týdnů.
Yalom (podle Kratochvíla 1978 a Pattersona 1974) rozlišuje tři vývojové fáze skupiny:
V první počáteční fázi jsou účastníci skupiny váhaví, zmatení, závislí na vedoucích, hledají strukturu, racionálně diskutují o vnějších problémech. Často hledají rady u terapeuta či vychovatele nebo si je udílejí sami, aniž by jim přinesly kýženou úlevu.
Druhá fáze je nazývána stadiem konfliktů a protestů, kdy negativní pocity jsou směřovány obzvláště na vedoucí skupiny, ale i na ostatní členy skupiny. Příčinou těchto konfliktů a protestů je zpravidla zklamání členů z vedení skupiny, nedostatek zvláštního zájmu vedoucích nebo žárlivost na jejich pozici. Hostilita se může obrátit proti slabšímu členu - obětnímu beránkovi skupiny. Toto stadium končí, pokud skupina členů přijme za vlastní potřebu sebeexplorace.
Třetí fáze se vyznačuje vývojem koheze, která je nezbytnou podmínkou pro
efektivní práci vychovatele se skupinou. Koheze je definovaná Yalomem (1975) jako přitažlivost skupiny pro své členy. Je výsledkem všech dostředivých sil působících na členy skupiny, které zapříčiňují to, že jedinci zůstávají ve skupině. Koheze má přímý vztah k růstu vzájemné důvěry, podpory, akceptace, porozumění, intimity a uzavřenosti mezi členy skupiny. (Petterson, 1974)
Ráda bych se vrátila k druhé fázi vývoje skupinového dění, kdy dochází často ke konfliktům a protestům, slovním i fyzickým atakům mezi klienty především proto, že klienti neumí sdělovat své city, pocity, přání atd. V této fázi učíme klienti v rámci skupinového sezení otevřeně hovořit právě o pocitech, přáních…dostávají prostor k vyjádření názoru atd.
Skupinové sezení, které s dětmi dělám má několik různých variant. Zaměřím se teď především na zlepšení vztahů ve skupině.
Žádné komentáře:
Okomentovat