ČLENĚNÍ CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ A CESTOVNÍCH AGENTUR 1
Na základě předmětu činnosti se od sebe liší, také se odlišují od sebe na základě struktury, vlastní velikosti. Právě z hlediska předmětu činnosti rozlišujeme
a) tzv. touroperátory = neboli organizátorech cestovního ruchu a
b) o zprostředkovatele CR.
Hlavním úkolem touroperátorů je nakupování služeb od jednotlivých dodavatelů – tyto služby třídí, kombinují a vytvářejí tzv. package (balíky služeb), které publikují v katalozích CK a prodávají je ve vlastní prodejní síti a nebo se spojují a prodávají tyto své produkty prostřednictvím zprostředkovatelů. Zákon 159/99 Sb. povoluje a přímo nabádá druhé subjekty – tedy cestovní agentury, aby prodávaly jedině prostřednictvím touroperátorů - agentura nesmí mít vlastní produkt (zájezd), CA může mít pouze zájezdy „šité na míru“ – forfaitové zájezdy. Rovněž CA může organizovat jednodenní zájezd na který se nevztahuje povinné smluvní pojištění.
Jestliže vystupuje CA jako zprostředkovatel – tedy provizní prodejce – tak musí prodávat produkty od touroperátora přímo jeho jménem a na jejich cestovní smlouvě. Někdy touroperátoři mají údaje o těchto provizních klientech = a proto je někdy přímo kontaktují aby si je přebrali. Package (balík služeb) je vlastně hotový zájezd nebo pobyt – a za tento balík zákazník platí jednotnou souhrnnou cenu – tj. není možné aby touroperátor prodával za jednu cenu a CA si k ní připočítávala nějakou provizi!
Prostřednictvím svých poboček touroperátor nabízí svůj produkt a tento musí přizpůsobit klientele (poptávce) a také cenové dostupnosti dané lokality. Musí se zaměřit buď více na domácí cestovní ruch – dnes některé produkty jsou dražší než některé zájezdy do zahraničí + musí přizpůsobit pasivní CR + hledat nové prvky aby přilákali nové klienty (CR mládeže, náboženský).
Žádné komentáře:
Okomentovat