Interkulturní vyjednávání
• vyjednávání mimo podnik – jednání s obchodními partnery
• vyjednávání v podniku – řešení konfliktu mezi zaměstnanci různých kultur
Kromě jazykových odlišností je třeba překonat bariéry kulturních rozdílů.
Úspěšná interkulturní komunikace:
• uvědomění si relativnosti kulturních hodnot
• získání znalosti o kulturách, se kterými se manažer setkává
• neustále ověřovat zpětnou vazbou vlastní zkušenosti
Modely interkulturálního vyjednávání
• Využití prostředníka nebo experta – Mediátor – zná obě kultury i jejich jazyk
• Použití partnerova stylu – jedna strana zná kulturu protistrany velmi dobře, zatímco druhá je s ní obeznámena jen málo
• částečné přizpůsobení obou stran – každá strana nahradí některé prvky svého stylu partnerovým. Diplomatický protokol
• souhra –improvizace – obě strany znají kulturu protistrany velmi dobře
Žádné komentáře:
Okomentovat