20. Podniková kultura a řídící procesy; národní podniková kultura, podniková kultura mezinárodních firem
Národní a podniková kultura
Podnik je chápán jako určitý druh miniaturního společenství lidí, které si vytváří své vlastní hodnotové systémy, normy a vzory, ovlivňující mínění, postoje a jednání lidí.
Národní kultura je nositelem základních kulturních vzorců, které mohou výrazně ovlivňovat charakter i konkrétní podobu podnikové kultury. Současně však národní kultura ovlivňuje jednání lidé přímo, a to hlavně pomocí základních mechanismů socializace.
Různé přístupy:
• Podnikové kultury jsou v rozhodující míře reflexí národní kultury.
• Podniková kultura je samostatná a nezávislá
• Podniková kultura má stanoveny hranice s národní kulturou
Podniková kultura mezinárodních firem
Klíčovým problémem je možnost uplatnění a efektivního využití řídících nástrojů, technik a metod v kulturním a sociálním prostředí, které je často velmi odlišné od místa jejich původního vzniku a užití.
Modelové přístupy:
• Polycentrická podniková kultura
• globální podniková kultura
• geocentrická podniková kultura
Polycentrická podniková kultura
Otevření prostoru pro působení národních kultur tak, že postupně dochází k utváření specifických subkultur v každé jednotlivé zemi, kde firma působí. Je však nezbytné zabezpečit jednotnou podnikatelskou filozofii.
Integrační opatření, aby byla zachována relativní stabilita a jistota celkového podnikového systému:
• systematická rotace spolupracovníků mezi jednotlivými zeměmi
• vytvoření mezinárodních kontrolních orgánů
• vytváření mezinárodních týmů pro řešení společných aktuálních problémů
Výhody:
• místní podniková kultura umožňuje citlivé využití komunikačních nástrojů, jejich lepší pochopení, stejně jako pochopení kontextu, ve kterém jsou nasazeny
• podniková kultura se dělí na několik regionálních subkultur, které umožňují lepší zachycení změn v místním okolí a rychlou reakci na ně.
• spojením různých subkultur dochází k růstu možností variant další perspektivy a ke stimulaci tvořivosti.
• heterogenní týmy a existence rozdílných vzorců jednání rozšiřují základnu zkušeností a zvyšují celkovou kapacitu pro řešení problémů.
Žádné komentáře:
Okomentovat