Závěrečná fáze je ověřování dosažených výsledků. Ty jsou v normovaném sebevzdělávání plánovány, v nenormovaném žádoucí. Organizačně to znamená vyhradit další čas pro shrnutí studijních výsledků, vypracování písemných ma¬teriálů, rozborů, předmášek, návrhů aj. Součástí tohoto období může být i zkouška či demonstrace. Toto období nebývá časově rozlehlé, je však závislé na rozhod¬nutích jiných osob.
Realizační fáze je organizačně velmi náročná: Plní záměr zavedení získaných poznatků do praxe. Čím více času a námahy jsme věnovali tomu, abychom si osvojili určitý problém a jeho řešení, tím více organizátorského úsilí vynakládá¬me na to, abychom podle svého nejlepšího přesvědčení změnili dosavadní postu¬py, pravidla aj. úkoly i rozvoj organizace. Sebevzdělávání vrcholí realizační fází. Avšak při prosazování nových poznatků do praxe mohou vzniknout sekundární kroky, opětné zavedení přípravné či studijní fáze k dílčímu problému aj.
Čím vytrvalejší bylo sebevzdělávání ve zmíněném cyklu, tím větší „ticho" a „prázdno" pociťujeme při splnění úkolu: Ne, sebevzdělávání jedním cyklem nekončí. Nastupujeme do dalšího, ale máme už mnohé cenné zkušenosti: Víme, kdy a co se nám nejlépe studuje, kolik času potřebujeme, které pomůcky jsou nejdůležitější, co značíme do diáře (nejen porady, ale i rodinné oslavy) aj.
Žádné komentáře:
Okomentovat