Vnitřnípodmínky sebevzdělávání jsou psychického a fyziologického charakteru. Odborná literatura hovoří o hygieně nervové činnosti. Spadá sem komplexní zabezpečení podmínek této činnosti s cílem umožnit nervové soustavě optimálně plnit požadované úkoly. Hlavním úkolem nervové soustavy v organismu je vytvá¬ření jednoty organismu a určení jednoty organismu s životním prostředím.
Proces sebevzdělávání má mít vhodné psychické podmínky. Jedinec má use¬dat ke svému pracovnímu stolu v dobré pohodě a má plnit dobrovolně převzaté studijní úkoly ve stavu libosti. To umožňuje postupné soustředění na práci. Zku¬šenost ukazuje, že dospělý člověk se dokáže za příznivých podmínek soustředit ke studiu i v pozdních hodinách večerních a po dobu jedné i dvou hodin podá¬vat obvyklé standardní studijní výkony, i když má za sebou únavný pracovní den.
Ukazuje se, že různá denní doba mívá různé dispozice ke studiu. Pracovník studuje večer houževnatěji, ale dopoledne nastuduje víc. Úspěch sebevzdělává¬ní však spočívá v umění koncentrace, zapojení co největšího počtu složek psy¬chiky k dosažení cíle. Znamená to nejen systematicky myšlenkově zpracovávat zvolený obsah, ale i silou vůle dodržovat studijní plán, posilovat přesvědčení o správnosti nastoupené cesty. I když se výsledky nedostaví v očekávané době, neztrácet odvahu a pokračovat ve studiu dále. Vědecká pozorování svědčí o tom, že proces pamatování i zapomínání je individualizován a odvisí od většího po¬čtu činitelů, jejichž skladba není zřejmě typizována.
Psychické procesy jsou ovlivňovány procesy fyziologickými. K jejich stabi¬litě všeobecně patří pravidelný životní rytmus, přiměřená výživa, aktivní odpo¬činek a ovšem žádné kouření ani alkohol. Studující se nemusí omezovat v kon¬zumu nealkoholických nápojů, ale má sledovat, zda jeho strava není příliš vy¬datná. Z fyziologických důvodů je nutno přerušovat studium krátkými přestáv¬kami i několikrát za večer, v jejichž průběhu se organismus může osvěžit něko¬lika jednoduchými cviky.
Stručné shrnutí
Organizace sebevzdělávání je složkou aktivit, podmiňující jejich efekti¬vitu. Je předmětem řady věd o edukaci, neboť umožňuje soustředit zprvu rozptýlené komponenty do jedné sestavy (struktury). O sebevzdělávání vypovídá andragogika, pedagogika dospělých, didaktika, jistě též psycho¬logie i vědy formální. Sám předmět osvojování vévodí způsobu sebevzdělá¬vání, jeho druhu, rozsahu i stupni náročnosti aktivit. Podmínky sebevzdě¬lávání jsou dvojí - subjektivní kvality sebevzdělávající se osobnosti a ob¬jektivní podmínky ideové i materiální. Úspěšné sebevzdělávání podmiňuje koncentrát organizace - studijní režim.
Žádné komentáře:
Okomentovat