Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Proklamativní prameny

7.7.5 Proklamativní prameny
Proklamativní prameny jako různé proje vy, přehledy, výzvy a situační rozbo¬ry jsou pro sebevzdělávajícího se pracovníka zvláště cenné tím, že orientují jeho pozornost na všeobecné souvislosti zvolených problémů s jinými, na spo-lečenskopolitický charakter věci, nejnovější přístupy politických i státních cen¬ter k věci aj. V proklamacích lze najít rámcový výklad, který pak slouží jako motiv k dalšímu odbornému studiu. Proklamativní prameny mívají aktuální povahu a nacházíme je nejčastěji v periodickém tisku. Studují se jako celky. Proklamace mohou přinášet i všeobecné instrukce.
7.7.6 Normativní prameny
Normativní prameny přinášejí záv&znápravidlapro činnost organizací i pra¬covníků. Jsou to normy zakotvené v českém i československém právním řádu, ale i normy bezpečnostní, hygienické, provozní aj., vydané k určitým účelům, jejichž platnost bývá omezena. Pro sebevzdělávání pracovníků v organizacích mají velký význam pro svou závaznost. Organizace k nim vydávají komentáře, instrukce, různá doporučení a jiné texty. Normativní prameny nutno znát ob¬vykle doslova tak, aby jejich výklad nepřipouštěl pochybnosti. Normativní pra¬meny nebývají objemné, ale náročné na studium. Studující musí nejprve pocho¬pit pojmy a termíny, potom situace, které jsou normou upraveny a nakonec musí přistoupit k osvojování s uplatněním častého opakování i hlasitého.
7.7.7 Návrhové prameny
Návrhové prameny j sou podobně j ako normy zaměřeny ke změně praxe. Stu¬dující si ovšem neosvojuje návrh jen proto, aby jej zavedl, ale i proto, aby jej připomínkoval. Zaujímá tedy kritické stanovisko k věci. Činí tak ovšem teprve tehdy, když si osvojil problém po věcné stránce, zvážil dosavadní stav a výhody či nevýhody cílového stavu. Jakmile je návrh schválen, přestává být návrhem a studuje se jako norma či informace nebo výklad, podle povahy věci. Navrho¬vané prameny jsou obvykle součástí vnitropodnikové provozní literatury.

Žádné komentáře:

Okomentovat