7.7.2 Instruktivní prameny
Instruktivní prameny tvoří samostatnou skupinu proto, že na rozdíl od skupi¬ny předchozí nepřinášejí komplexní anályticko-synteticképřístupy kproblema¬tice, ale jednoúčelově návody, instrukce. Zatímco předchozí prameny mohou obsahovat i teoretické pohledy, instruktivní prameny jsou výlučně praktické. Ukazují, jak se má v praxi něco udělat, vyrobit, zorganizovat. Instruktivní pra¬men se dobře studuje v souvislosti s činnostmi, které má změnit (zavést), tedy v souvislosti s pracovištěm. Je ovšem nutno znát dosavadní stav věci a její per¬spektivy. Instruktivní prameny se skládají zvláště z firemní literatury, drobných provozních tisků, technických aj. popisů, ale i různých norem, metodických pokynů atd.
7.7.3 Informativní prameny
Informativní prameny jsou velmi rozšířenou, méně již potřebnou kategorií studijních pramenů. Jsou to články v tisku, brožury, časové brožury, oznámení o činnosti a nejrůznější sdělení. Lze jim ovšem přisoudit motivační účinek: se¬bevzdělávající se pracovník se dozví o technické novince a začne hledat odbor¬nou literaturu, aby se o věci hlouběji poučil. Informativní prameny nepodávají úplné vysvětlení věci, nerozebírají vztahy, různé přístupy aj., nýbrž popisují zvolený předmět souhrnně tak, aby informace nebyla příliš rozvleklá.
7.7.4 Kritické prameny
Kritické prameny mají blízko k výkladovým. Mohou to být teoretická pojed¬nání právě tak, jako dílčí rozbory či pojednání praktická. Těmto pramenům je společná metoda zpracování, analyticko-syntetické rozbory včetně stanovisek autora nebo odborných kruhů či jiných pramenů. Patří k náročným studijním materiálům, neboť se u čtenáře předpokládá vyšší stupeň znalosti věci, schop¬nost úsudku i dostatečná studijní i pracovní zkušenost. Předmětem studia zde může být nejen nauková část (výkladová část), ale zvláště způsob, jakým je věc rozebírána a metoda, jíž autor používá při formulaci svého stanoviska a argu¬mentace. Ke kritickým pramenům by měly patřit i komplexní rozbory, inovační studie, ekonomické rozbory aj.
Žádné komentáře:
Okomentovat