Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Jednotlivé typy studijních (informačních) pramenů můžeme tedy podle shora uvedených hledisek členit

Jednotlivé typy studijních (informačních) pramenů můžeme tedy podle shora uvedených hledisek členit např. na prameny textové, grafické a zvukové. Naše členění je ryze praktické. Sleduje především potřeby studujícího, nikoliv exakt¬ní třídění pramenů v informačním smyslu. Uplatňuje kritéria, s nimiž si studují¬cí již navykl pracovat a jejichž význam si osvojil dřívější praxí.
Textové prameny. Soubor základních studijních materiálů pro sebevzdělává¬ní tvoří neperiodická literatura. Zachycuje vybrané poznatkové soubory již uspo¬řádané do věcných i logických celků, což je pro studujícího výhodné. Nevýhod¬né ovšem je, že nepřináší nejnovější poznatky z oboru, neboť má obvykle dlou¬hé výrobní lhůty. Výjimku tvoří dílčí studie rozmnožené jednoduchými techni¬kami.
Aktuální stav věci zachycuje literatura periodická, u níž však chybí hloubka zpra¬cování. Zato přináší problematiku v širokém horizontálním záběru. Textové pra¬meny, pokud nejsou k dispozici v distribuční síti nebo pokud jsou staršího data, obstarávají veřejné knihovny jednotné sítě a na pracovišti speciální útvary. Pro sebevzdělávání v organizacích jsou důležité i forny podnikové dokumentace.
Neperiodickou literaturu tvoří zvláště učebnice, skripta, odborné {naukové) publikace určené veřejnosti. Početně omezenému okruhu uživatelů slouží neve¬řejné interní tisky, jako jsou studijní zprávy, rozbory, výzkumné zprávy, projek¬ty a široká řada účelových materiálů určených pro potřebu řídících orgánů. Za¬tímco se první skupina často vyznačuje technikami hromadné výroby (xerox, ofset, knihtisk), druhá se vyrábí individualizované jednoduchými výrobními technikami (rotaprint) v malých nákladech.

Žádné komentáře:

Okomentovat