1.3 Tendence vývoje
1'nilpokládají se dvě rozdílné tendence vývoje zmíněných věd. Pedagogika do ipčlých ve svých koncepcích uplatňuje spíše dominantní zřetel k cíli a obsa¬hu rdukace, naproti tomu andragogika preferuje zřetel k účastníkovi. To se dále projevuje ve struktuře zmíněných věd, vjejich předmětu, tvůrčích procesech ■ jejich výsledcích.
l' I. li jsme, že obě dvě discipliny se zabývají edukací dospělých. Začínají se
id sebe vzdalovat v okamžiku, kdy vstupují do interakce s dalšími věda-
IIII Pedagogika dospělých tvoří svůj charakter ve vázanosti na filozofii, tedy
uč, andragogika pak usiluje o propojení s disciplinami zaměřujícími k pře-
11 i 1 ovčka a světa konkrétním dílem člověka. Uvádí se tu např. perzonalis-
■ 'Sici postavení člověka v díle. Pedagogika dospělých vidí člověka vcel-
idragogika v jednotlivostech. Pedagogika dospělých s psychologií budují
>.vt jedince v edukaci, andragogika s psychologii vytvářejí jedince v akci.
Andragogika si ve svém předmětu příliš nevšímá humánních zřetelů, ale zřetelů operačních. Cíle edukačního procesu v pedagogice dospělých směřují k tomu, jak má být člověk vybaven pro předpokládaný svět, cíle edukačního procesu andragogického vedou člověka přímo do tvorby částí světa. Pokud andragogic-ké procesy inklinují k ontogenezi psychiky, pedagogika dospělých má blíže k její fylogenezi.
Podle toho se může prohlubovat i obsah i rozsah obou věd, svým pojetím člověka se vzájemně odlišujících disciplin.
Žádné komentáře:
Okomentovat