c) Selekce a alokace
Procesy výběru a přidělování pozic (selekce a alokace) probíhají skrze a uvnitř výchovného systému a potvrzují zároveň institucionální vztahy mezi rodinou a školou, i existenci sociálních vrstev v souvislosti s tímto tématem. S prvními sociologicko - vzdělávacími výzkumy na toto téma se můžeme setkat od poloviny 60. let v západní sociologii. V této souvislosti se často hovoří o rovnosti šancí s jejich sociální podmíněností, což je určujícím znakem mnohých témat sociologie výchovy. Mnohé výzkumy, které se touto problematikou zabývaly v 70. letech, měly ještě poměrně mnoho metodologických slabin a došly k určitým zjednodušujícím soudům o sociální podmíněnosti příslušnou sociální vrstvou. V této souvislosti byla zkoumána příslušnost k určitým vrstvám, pracovní pozice rodičů a školní úspěšnost dětí aj.
d) Vztah mezi vzděláním a pracovními možnostmi
Téma rovnosti šancí ztratilo v této oblasti význam (reformní, politický) po ropné světové krizi (1973 – 1974). Vznikl především problém nevyladěného vztahu mezi stále expandujícím vzdělávajícím systémem a zmenšujícím se pracovním trhem. Následovala deziluze z nedostatku práce i naděje, že reforma vzdělání bude jakousi hlavní pákou pro celospolečenské reformy Západní Evropy. Expanzi vzdělávání bylo dokonce přičítáno i zhoršení sociálních a životních šancí dorůstající generace. Tradiční vztahy ve smyslu získat po ukončeném vzdělání odpovídající pracovní pozice nefungovaly.
Proto zůstalo téma reprodukce sociální nerovnosti i nadále hlavním pracovním námětem sociologie výchovy. Různé výzkumy z 80. a 90. let dvacátého století tyto staré problémy nerovnosti potvrzovaly a potvrzují i dnes.
e) Socializační problémy ve škole
V mikrosociologické perspektivě se zabývá sociologie výchovy (a vzdělání) socializačními procesy ve škole, ve zkratce někdy zúženě: sociologie školní třídy, nebo sekundární – školní socializace.
f) Sociologie vyučování, role učitele
Ve společnosti, kde je rozvoj člověka výchovně – sociologickým problémem, kde společnost pro svůj rozvoj potřebuje zajistit vysokou úroveň vyučování pro co nejširší vrstvy obyvatelstva, má příprava a situace vyučujících mimořádný význam. V souvislosti se zvědečtěním vzdělávání učitelů se stala sociologie součástí vzdělávání pedagogů (v Západní Evropě v 60. letech, u nás od 90. let 20. století). Zkoumání rolí učitele a jeho pracovních jistot patřilo k prvním předmětům zkoumání sociologie výchovy.
Žádné komentáře:
Okomentovat