SWOT analýza
SWOT analýza je ustáleným termínom pre celkovú analýzu vonkajších a vnútorných faktorov firmy. Jej cieľom je posúdiť vnútorné predpoklady na realizáciu určitého podnikateľského zámeru a súčasne podrobiť analýze aj vonkajšie príležitosti a obmedzenia diktovaná trhom.
Firma vychádza z toho, že SWOT analýza je kombináciou SW a OT analýzy.
OT analýza (príležitostí a rizík)
- OT analýza umožňuje rozlíšiť atraktívne príležitosti, ktoré môžu firme priniesť výhody.
- Nabádať k zamysleniu nad problémami, s ktorými bude firma zápasiť.
- Príležitosti by mali byť posudzované z hľadiska ich atraktívnosti a pravdepodobnosti úspechu.
- Riziká by mali byť posudzované z hľadiska vážnosti a pravdepodobnosti nastane rizikovej udalosti.
SW analýza (silných a slabých stránok)
- Pri hodnotení silných a slabých stránok je potrebné každý faktor odstupňovať podľa dôležitosti:
: Rozhodujúca silná stránka,
: Marginálna silná stránka,
: Neutrálny faktor,
: Rozhodujúca slabá stránka,
: Marginálna slabá stránka
: A podľa intenzity jeho vplyvu výkonu (vysoký, stredný, nízky)
- SW analýzou sa rozumie analýza interného mikroprostredie, tj presné vymedzenie silných a slabých miest firmy.
- Vychádza z predpokladu, že organizácia dosiahne strategického úspechu maximalizáciou prednosťou príležitostí a minimalizáciou nedostatkov a hrozieb.
- Je lepšie, aby bola vykonávaná periodicky, aby manažérov mohli informovať o tom, ktoré vnútorné alebo vonkajšie oblasti nadobudli alebo naopak stratili na význame vzhľadom k podnikovým činnostiam.
- Vedie k zlepšeniu výkonnosti organizácie.
V kategórii príležitostí sú: [1]
1. identifikácia oblastí trhu, ktoré sú zdrojom budúceho zisku,
2. expertný odhad ich potenciálu a jeho zmeny,
3. expertný odhad pravdepodobnosti dosiahnutie úspechu,
V kategórii rizík sú: [2]
1. identifikácia segmentov trhu, v ktorých sme ohrození stratou z akéhokoľvek dôvodu
2. expertný odhad veľkosti tejto straty
3. expertný odhad pravdepodobnosti tejto strát.
SWOT analýza vo všeobecnosti:
Základné faktory ovplyvňujúce:
Silné stránky podniku:
špeciálna marketingové analýzy
exkluzívny prístup k informačným zdrojom
nové inovačné produkty a služby
umiestnenie podniku
nákladová výhoda
jedinečné know-how
kvalitné procesy a postupy
nové technológie
silná značka a reputácia
patenty
Slabé stránky podniku:
Slabá marketingová stratégia
umiestnenie podnikania
konkurencia má lepší prístup k distribučným kanálom
zlá kvalita výrobkov a služieb (v závislosti na konkurenciu)
slabá reputácia a značka
vysoké náklady a nízka produktivita
Príležitosti:
rozvoj a využitie nových trhov (internet, atď)
strategické aliancie, strategické partnerstvo
oslovenie nových zákazníckych segmentov
nové medzinárodné obchody
odstránenie medzinárodných obchodných bariér
Hrozby:
nová konkurencia na trhu
cenová vojna
existujúce konkurent prichádza na trh s inovatívnym riešením, produktom alebo službou
regulácie trhu
zvýšenie trhových bariér
zavedenie zdanenia na Vaše produkty alebo služby
Žádné komentáře:
Okomentovat