3. MAKROEKONOMIKA CR
TRH CR
Pro trh CR obecně platí princip trhu z ekonomie:
• místo střetu nabídky(N) s poptávkou(P)
• dochází zde ke směně zboží a služeb k uspokojování lidských potřeb
• vztah mezi N a P zprostředkovaný cenou, která je médiem tohoto vztahu
Trh je systém, který se skládá z prvků umožňující jeho existenci a fungování. Jsou to subjekty a objekty:
• subjekty – N a P
• objekty – hmotné a nehmotné statky
(N a P jsou reprezentovány konkrétními subjekty, mezi nimi dochází ke směně a obsahem směny jsou objekty.)
Subjekty – prodávající, kupující, zprostředkovatelé
Objekty – služby, zboží, volné statky (přírodní-moře, hory….)
Trh CR je především trhem služeb. Prodej zboží je doplňkovým komplementem. Účastník CR za službou, aktivitou,…cestuje do určité destinace, lázní, k moři atd. Poptávka putuje za nabídkou a ne obráceně, jako na standardním trhu.
To znamená, že trh CR je vázaným trhem. Důvodem k účasti na CR ke „konzumace“ místně vázaných atraktivit. Důležitým faktorem je čas-sezónnost. Vynaložené finanční prostředky nejsou kompenzovány výměnou za skutečný užitečný efekt, ale jen příslib. Směna přichází se spotřebou.
Trh CR je ovlivňován a je citlivý na mimoekonomické vlivy více než ostatní trhy.
Jedná se o:
• dopady přírodního charakteru (přírodní katastrofy…)
• vlivy politické (válečné konflikty, terorismus…)
Žádné komentáře:
Okomentovat