Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
- slouží k přepravě osob prostřednictvím osobních vagónů po železnici
- mimořádný význam – při průmyslové revoluci v 19. st. (století páry); po 2. světové válce vytlačována silniční a později leteckou
- dnes určitá renesance železniční dopravy

Použití
- přeprava osob
- nákladní – měla by dominovat
- dnes v ČR dominuje přeprava osob, protože nákladní silně konkuruje silniční doprava
(rychlejší)

Vývoj
- v dolech – v 17. st. – hornická činnost – nákladní
- Anglie = průkopnická země v moderní železniční dopravě (17. – 18. st.)
- Koňka – železnice – vlaky tažené koněm; 1. koňka – začátek 19. st. v Anglii
- James Watt (18. st) – vynalezl parní stroj
- 1. pol. 19. st. – zapojeny parní lokomotivy do provozu k STENESHON – parní trakce do veřejného užívání
- ČR – počátek železnice – Koňka – 1. koněspřežná železnice – z Českých Budějovic do Linze
- 1838 – Břeclav – Brno
- 1845 – 1. parní vlak dorazil do Prahy
- v 2. pol. 19. st. – rozmach železnice v celé E
- postupné nahrazování parní trakce na zač. 20. st.
• Elektrická
• Dieselová (motorová)
- 1. elektrická železnice – Tábor – Bechyně – 1903 (Fr. Križík)
- parní trakce i po 2. svět. Válce – dnes už nejsou – pouze pro CR

Žádné komentáře:

Okomentovat