Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

ORGANIZOVÁNÍ – ORGANIZAČNÍ STRUKTURA

ORGANIZOVÁNÍ – ORGANIZAČNÍ STRUKTURA

Organizování je cílevědomá činnost, která má za cíl uspořádat prvky podniku a činnosti tak, aby přispěly co největší měrou k dosažení stanovených cílů. Smyslem organizování je vytvořit prostředí pro efektivní spolupráci. Od organizace se očekává, že na základě znalosti cílů a strategie firmy uspořádá účelně pracovní procesy, lidské i věcné zdroje tak, aby umožňovaly dlouhodobou prosperitu firmy.

S organizováním souvisí vytvoření vnitřní organizační struktury podniku, která vyplývá z dělby práce a z omezené tělesné a duševní kapacity člověka.


Organizování zahrnuje především tyto praktické činnosti:
• vytvoření organizačního řádu včetně organizačního schématu
• popis kompetencí a pravomocí
• zformování popisů jednotlivých pracovních funkcí, stanovení náplně práce, vyjádření nadřízenosti, podřízenosti a zodpovědnosti
• zařazení pracovníků do funkcí na základě jejich schopnosti a dovednosti, zajištění vzájemné pracovní spolupráce a zastupování


Organizační struktura vyjadřuje formu relativně trvalého uspořádání organizace. Struktura každého podniku by měla být co nejjednodušší, přehledná, jejím úkolem je vyjádřit co nejpřesněji a srozumitelně dělbu práce, rozdělení pravomocí a odpovědnosti, vztahy podřízenosti a nadřízenosti. Vhodný výběr organizační struktury, který je výlučně vnitřní záležitostí podniku, posiluje jeho efektivitu a výkonnost.

Žádné komentáře:

Okomentovat